Kunskapsspridning via informationssystem inom ett läkemedelsföretag

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problem: Kunskapsspridning är av stor vikt i dagens läkemedelsföretag och informationssystem anses vara en viktig länk i detta arbete. Frågorna vi ställde oss var därför: Vad krävs av ett informationssystem för att det ska stödja kunskapsspridning? Kan ett informationssystem vara det enda verktyget för att bära upp kunskapsspridningen i en organisation eller krävs det stöd av andra strukturer inom organisationen? Kan ett informationssystem bidra till att överföra endast explicit kunskap eller går det att också överföra tyst kunskap? Är det nödvändigt för en organisation att ha en uttalad knowledge managementstrategi i syfte att stödja kunskapsspridningen? Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera om ett informationssystem har förutsättningar att stödja kunskapsspridning i ett läkemedelsföretags FoU-organisation. Metod: Uppsatsen baseras på intervjuer med elva respondenter på AstraZeneca AB. För att få olika perspektiv har intervjuerna utförts på olika befattningsnivåer samt på olika avdelningar inom FoU-organisationen. Intervjuerna har sedan analyserats tillsammans med den litteratur som presenteras i uppsatsen för att nå fram till våra slutsatser. Slutsatser: Ett informationssystem som sammankopplar databaser globalt, använder en teknik som kan vara hållbar över tiden samt sparar information och kunskap i en ickehierarkisk struktur är en viktig länk i arbetet med kunskapsspridning. Det behövs dock andra strukturer såsom en företagskultur och ett belöningssystem som understödjer kunskapsspridning. Vidare har vi kunnat fastställa att det personliga mötet är en central struktur i arbetet med kunskapsspridning som hitintills inte getts tillräckligt utrymme och betydelse i forskning och litteratur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)