Bilderbokens möjligheter i förskolan : En studie av hur förskollärare ser på sitt språkutvecklande arbete med bilderböcker

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med denna studien är att undersöka hur förskollärare ser på sitt språkutvecklande arbete med bilderböcker i förskolan. Den metod som användes var semistrukturerade kvalitativa intervjuer och samtliga intervjuer genomfördes på deltagarnas arbetsplatser.  Studiens resultat visar att förskollärare upplever att de arbetar varierat med bilderböcker i förskolan i form av bland annat högläsning, flanosagor, dramatisering och gestaltning. Högläsning sker dagligen medan de andra bokaktiviteterna vanligtvis förekommer under samlingsstunder. Förskollärarna understryker att det finns olika möjligheter till varierade aktiviteter med utgångspunkt i bilderböcker. dialogisk läsning förekom exempelvis också, vilket innebar att förskollärarna och barnen tillsammans disskuterar innehållet och begreppen som förekommer. I samband med läsningen kunde förskollärarna förklara olika ord som barnen inte förstod, vilket bidrog till att barnen fick ett större ordförråd. Förskollärarna beskriver även att de har arbetat med temaarbete tidigare och att det var uppskattat bland barnen. Studien visar att det inte endast sker högläsning av bilderböcker i förskolan utan också att förskollärarna upplever att de skapar ett varierat sätt för barnen att möta de berättelser som förmedlas i böckerna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)