Standardisering VS Anpassning och korrelationen till lönsamhet : En flerfallsstudie om hur anpassningsgraden av marknadsstrategier påverkar prestation

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Syfte: Studien syftar till att undersöka förhållandet mellan standardisering och anpassning. Detta genom att undersöka prestationen för olika marknadsstrategier beroende på anpassningsgrad samt omvärldsfaktorer. Problemformulering: Hur korrelerar anpassningsgraden för marknadsstrategier till prestation? Metod: Kvantitativ och kvalitativ metod har används i första hand för att angripa vår problemformulering. Valet av ansats är viktigt för att kunna avgöra lämplig analysmetod. Det finns sedan två sätt att mäta hur verkligheten ser ut och det är genom induktion och deduktion. För att få en bra överskådlig bild har fallstudie varit en utmärkt val. Flerfallstudier består av flera fall och avsikten med en sådan studie är att få fram det säregna med huvudfallet genom att jämföra med andra fall. Dessa utgör vår population och därmed måste ett urval göras för att det inte skall bli för stort och det måste rymma inom vår tidsram. Totalt har 1102 produkter undersökt för sju olika varumärkena i tio länderna. Teorier: Lönsamhet och prestation är av stor vikt i uppsatsen eftersom beslutet för om en marknadsföringsstrategi ska standardiseras eller anpassas kommer i slutändan ned till den ekonomiska vinsten för företaget. Det finns tre övergripande synsätt, total standardisering, total anpassning eller att använda en mix av dessa. Vi har använt oss av AdaptStand process modellen, och det beror på att modellen visar hur företag bör gå till väga vid utformning av marknadsstrategier. Modellen är en kombination av standardisering och anpassning och utgör ett hjälpmedel för att finna vilken grad en strategi ska anpassas/standardiseras. Marknadsmixen, de fyra P:na, har haft en ledande roll i uppsatsen. Dock föll ett av P:na bort och det var plats. Anledningen till detta var på grund av att det var svårt att få tag på informationen som behövdes för att det skulle vara relevant för att besvara problemformuleringen. Slutsatser: För att man ska vara lönsam måste man finna en balans som är tillåten mellan marknaden man vill etablera sig i samt företagets kärna. man kan inte tillämpa en marknadsstrategi fullt ut, dvs. med en total anpassning eller total standardisering. Man måste visa för den nya marknaden att man tar hänsyn till deras behov och omständigheter samtidigt ska man inte ge för mycket av vad som kärnan i ens eget företag. Kärnan kan vara namnet, logo, produkterna, förpackningarna osv. Man måste hitta en balans som fungerar för båda parter om man vill vara långvarig och lönsam på den nya marknaden och slå igenom som en världsprodukt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)