Lärares och vårdnadshavares syn på omsättning av styr– och policydokument för elever med diagnosen NPF

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur styr- och policydokument omsätts i fritidshemmets praktik för elever med diagnosen neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Studien utgick från två frågeställningar, (ett) hur omsätts policy om extra anpassningar och särskilt stöd i fridshemmets praktik för elever med diagnosen NPF? Och (två) vad beskrivs som viktigt vid kommunikation och samverkan mellan vårdnadshavare och lärare i planeringen av stödinsatser (extra anpassningar och särskilt stöd) i fritidshemmet? Studien har använts sig av en kvalitativ metod, i form av en semistrukturerad fokusintervju och flertal individuella intervjuer. För att sortera, analysera och argumentera för de datamaterial som undersökts. Studiens resultat presenterar vikten av en kommunikativ, samarbetsvillig verksamhet. Vikten av en sammansatt syn på förhållningssätt och stödinsatser för elever med diagnosen NPF inom hela verksamheten, där fritidshemmet är en stor del av elevens hela dag i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)