Regnbågsfamiljer i förskolan : Syns de?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagogerna i förskolan beskriver att de arbetar med hbtq-relaterade frågor i barngruppen för att möta läroplanens krav på inkluderande arbetsmetoder. De frågeställningar som valts ut för att besvara studiens syfte är: Hur beskriver pedagogerna sina strategier i förskolan för att utmana heteronormativiteten? Vilka utmaningar och möjligheter kan uppstå i utbildningen med att inkludera alla familjer och barn i samhället, ur ett hbtq perspektiv? Studien presenterar en tillbakablick på hur hbtq personers förutsättningar och livsvillkor förändrats över tid. I tidigare forskning framgår det hur somliga pedagoger saknar intresse i att vilja lära sig mer om hbtq relaterade frågor. Merparten av pedagogerna framhäver hur de är positiva till hbtq familjer och mångfald i utbildningen men de har svårigheter att arbeta inkluderande med ämnet i barngruppen. Studien presenterar och diskuterar teorier i relation till ämnet. Med ett avstamp i Foucaults teorier om makt med avslut i queer teorin samt en närmre diskussion av heteronormativiteten. Underlaget till studiens resultat och diskussion har inhämtats genom en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har utförts på 6 olika förskolor och är belägna på landet och centralt i en stad. Analysen av det empiriska materialet har bearbetats med diskursanalytiska influenser. Resultatet av studien visade att pedagogerna såg deras förhållningssätt som avgörande, för att skapa en utbildning som är inkluderande för alla familjer. Oberoende av detta förhållningssätt framgår det i resultatet att somliga pedagoger i studien inte ser regnbågsfamiljer som ett naturligt och relevant ämne att lyfta i förskolan. Deras argument är att de under studiens gång inte har några regnbågsbarn på sin förskola. Vidare visar resultatet att pedagogerna är präglade både medvetet och omedvetet av den heteronorm som styr samhället och hur den påverkar dem i deras arbete.Gemensamt för samtliga pedagoger var dock att studien medförde en nyfikenhet och medvetenhet kring hur de vill fortsätta arbetet i att synliggöra regnbågsfamiljer i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)