Prövning i idrott och hälsa 1 : Diskrepans bidrar till underminering av rättvis och likvärdig bedömning.

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Bakgrund: Prövningar i idrott och hälsa tycks ha ökat de senaste åren och att utforma en prövning i idrott och hälsa som ger förutsättningar att sätta ett rättvist, likvärdigt och rättssäkert betyg kan upplevas som en utmaning. Inte minst då det finns en avsaknad av såväl forskning på området som vägledande riktlinjer att förhålla sig till. Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka om det finns en konsensus om vad en prövning i idrott och hälsa 1 bör innehålla och utformas för att ge förutsättningar för en rättvis och likvärdig bedömning. Metod: Fem lärare i idrott och hälsa som har genomfört minst en prövning i idrott och hälsa 1 deltog i en strukturerad intervju via e-post. Tre av dessa bidrog även med dokument tillhörande respektive prövning. Materialet genomgick därefter en initial kvalitativ tematisk analys och därefter gjordes en induktiv analys för varje tema. Resultat och diskussion: Resultatet påvisade både likheter och markanta skillnader som under hur lång tid en prövning pågick, om den utfördes enskilt eller tillsammans med andra elever samt om läraren får avsatt tid för prövningen eller ej. Även lärarnas bedömningspraxis skiljer sig åt och man kan konstatera att det finns ett behov av vägledande riktlinjer både gällande förutsättningar och i hur prövning i idrott och hälsa bör utformas för att säkerställa en rättvis, likvärdig och rättssäker bedömning och betygsättning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)