Genus i läseböcker – En analys av svenska läseböcker för grundskolans tidiga år under de senaste 50 åren

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: I dagens skola används läromedel dagligen. De läromedel som används blir på ett sätt elever- nas verklighet eftersom texter av olika slag formar vårt sätt att tänka och agera. När den stat- liga förhandsgranskningen av läromedel upphörde i början av 1990-talet blev det skolornas ansvar att kvalitetssäkra läromedlen, något som många lärare har uppgett att de inte har tid med. Statliga utredningar under 2000-talet har visat på brister i läromedel avseende hur väl de lever upp till läroplanens värdegrund samt på ett underskott av kvinnliga representanter. Syf- tet med det här examensarbetet i svenska var att bidra med kunskap om hur genuskonstruktion har förändrats över tid i svenska läseböcker. Därav analyserades fem olika läromedel från 1970-talet och fram till 2010-talet avsedda för grundskolans tidiga år. Till min hjälp har jag använt mig av Yvonne Hirdmans genusteori, Lena Kårelands resonemang om genusordning och Elisabeth Öhrns kunskapsöversikt om förändrade könsmönster i skolan. I analysen fram- kommer att samtliga läseböcker visar på skillnader mellan kvinnor och män inom olika områ- den. Det tyder på att genusfrågor i skolan fortfarande är aktuella.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)