Litteraturundervisning i gymnasieskolan: En samling av lärares åsikter om läroplanen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Denna studie ämnade ge en inblick i hur lärare använder sig av läroplanen i litteraturundervisningen i ämnet svenska och deras åsikter om detta. Studien samlade in data via en enkät och intervjuer med lärare som arbetar som svensklärare i den svenska gymnasieskolan. Studien var kvalitativ och resultatet jämfördes med läroplanens innehåll i syfte att avgöra om lärarna följer läroplanens innehåll och riktlinjer. Studien fann ett antal tydliga problem som förekommer i litteraturundervisningen såsom elevers bristande läsvana och motivation till läsning av mer komplicerade texter. Resultatet är viktigt då det beskriver hur läroplanen ses av lärarna som använder sig av den och hur detta kan påverka litteraturundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)