Digitalisering inom mindre revisionsbyråer : Drivande faktorer bakom förändring och dess påverkan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för digitaliseringens påverkan på mindre revisionsbyråer. Studien undersöker hur den professionella och kommersiella logiken påverkar företagets och de anställdas syn på förändringar drivna av digitalisering.  Metod: Den genomförda studien är en fallstudie med deduktiv ansats. Insamlingen av data har skett genom semistrukturerade intervjuer och resultat har sammanställts i en tematisk analys.   Resultat & Slutsats: Digitaliseringen har bidragit till ett skifte från den professionella logiken till den kommersiella genom att branschen har behövt bli mer kundorienterad och servicemedveten genom digitaliseringen. Däremot finns det aspekter i revisionsbranschen som fortfarande håller sig inom den professionella logiken på grund av bland annat lagar, etikkoder och praxis.   Examensarbetets bidrag: Studien visar att det finns en kontextuell skillnad mellan teori och praktik. Mindre revisionsbyråer ser inte på framtiden inom revisionsbranschen så som den befintliga teorin har visat. Studiens praktiska bidrag lyfter detta gap som en risk. Skiftet från professionell till kommersiell logik har påbörjats inom branschen och företag som inte investerar i digitalisering för att hålla sig konkurrenskraftiga riskerar att tappa kunder och inkomst.  Förslag till fortsatt forskning: Framtida studier kan förslagsvis vara att titta på ytterligare revisionsbyråer för en jämförande studie. Även en jämförelse mellan små och stora revisionsbyråer gällande den digitala mognadsgraden. Framför allt om kunder gått från mindre byråer till större byråer när digitalisering möjliggjort samarbete på distans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)