Återberättarförmågan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörning

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: I föreliggande studie undersöktes återberättande med Bussagan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörning. Deltagarnas återberättande bedömdes med Bussagan och Narrative Assessment Profile (NAP). Genomsnittligt presterade gruppen -2,3 standardavvikelser ( SD ) på Information, - 1,07 SD på Bisatser och -0,80 SD på Satslängd. Resultatet visade att de enspråkiga barnen presterade signifikant högre än de flerspråkiga barnen gällande Information, Upprätthållande av ämnet (NAP 1), Händelsesekvenserin g ( NAP 3) , Kohesion av konjunktioner ( NAP 5), Flyt (NAP 6) och NAP total. Signifikanta samband fanns mellan Bussagans parameter Information och NAPs dimensioner NAP 1, NAP 3 och NAP Total . Studiens resultat kan bidra med en ökad kunskap inom det logopediska fältet gällande återberättarförmågan hos en- och flerspråkiga barn med språkstörning. En begränsning i studien är att flerspråkiga barn bedömdes med enspråkiga testnormer. I framtida studier efterfrågas flerspråkiga normer alternativt dynamisk bedömning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)