Sökning: "Madeleine Berglund"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Madeleine Berglund.

  1. 1. Tänka, resonera och räkna – ett examensarbete om lärares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Madeleine Hertz Felin Marie Berglund; [2024-02-09]
    Nyckelord :TRR; matematiksatsning; matematikundervisning; undervisningsmodell; kollegialt samarbete;

    Sammanfattning : Skolverket rapporterar att det finns en matematikängslan bland svenska elever och vi ser också ett dalande resultat i den nya PISA-undersökningen. Man kan fråga sig om detta har att göra med vår statiska matematikundervisning i lärobok som tidigare forskning beskriver. LÄS MER

  2. 2. SMEs’ Absorptive Capacity in the Context of Innovation Labs : An Exploratory Study about SMEs in the Context of ILs and the Integration Process of Acquired Knowledge

    Master-uppsats,

    Författare :Yvonne Madeleine Nolte; Gustav Nordberg; [2022]
    Nyckelord :Innovation; Innovation Lab; Absorptive Capacity; Knowledge Transfer; SME; Integration; Knowledge;

    Sammanfattning : In today’s fast-changing business climate, the priority on digital transformation demands organizations to develop innovation competencies to survive (Nambisan et al., 2017). To gain knowledge and know-how and stay innovative, organizations could work together with an Innovation Lab (IL) to remain competitive. LÄS MER

  3. 3. Matematik och programmering i skolan – nu och i framtiden : En kvalitativ undersökning om elevers möjlighet att utveckla kunskaper och förtrogenhet till programmering och matematik från förskoleklass till årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Berglund; Madeleine Järvekvist; [2020]
    Nyckelord :Programmering; matematik; digitala verktyg; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att kartlägga vilka möjligheter elever har till att utveckla kunskaper och förtrogenhet till programmering och matematk från förskoleklass till årskurs 3 efter revideringen av läroplanen 2018. Studiens ansats är kvalitativ med utgångspunkt i ett läroplansteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Vårdpersonals upplevelser och erfarenheter av debriefing efter en kritisk händelse : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Berglund Mathilda; Koch Madeleine; [2020]
    Nyckelord :Critical incident; debriefing; experience; healthcare personnel; Debriefing; erfarenheter; kritiska händelser; upplevelser; vårdpersonal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vårdpersonal kan vara i behov av krisstöd efter professionsrelaterade kritiska händelser. Debriefing används som krisstöd för vårdpersonal men effekten är omdiskuterad. Syfte: Syftet var att belysa vårdpersonals upplevelser och erfarenheter av debriefing efter en kritisk händelse. Metod: En allmän litteraturstudie genomfördes. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för en digital framtid : En kvalitativ undersökning av elevers möjlighet att utveckla digital kompetens från årskurs 1 till årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Thorn; Josefin Berglund; [2019]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitalisering; digitala verktyg; SO; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskaperna om lärares uppfattningar om vilka möjligheter elever har för att utveckla digital kompetens från årskurs 1 till årskurs 3. Ansatsen är kvalitativ och med utgångspunkt i ett läroplansteoretiskt perspektiv. LÄS MER