Att göra väl

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

Sammanfattning: Oavsett om man har ett fullt positiv eller skeptiskt inställning till välgörenhet så är det något som väcker det känslor hos de flesta. Genom mina egna erfarenheter har jag märkt att många gärna talar om vad för sorts välgörenhet de gör men ofta har jag också hört personer som försvarat sig och motiverat varför de inte gör välgörenhet. Den officiella definitionen av välgörenhet enligt Nationalencyklopedin (NE 2013), beskriver välgörenhet som osjälviska handlingar, men det råder tveksamheter om det verkligen ligger till på det viset. Denna uppsats diskuterar hur vi gör välgörenhet men också vad för mening välgörenhet skapar för den som ger utifrån ett perspektiv av att vi lever i ett konsumtionssamhälle. De frågor jag ställer mig i denna uppsats är således: Vad är den allmänna uppfattningen av välgörenhet? Vad betyder det att göra välgörenhet och vilka sociala koder styr det beteendet? På vilket sätt kan välgörenhet tänkas som en produkt? Dessa frågor kommer att analyseras utifrån tre huvudsakliga aspekter: välgörenhet i teorin, välgörenheten i praktiken och välgörenhetens materialitet och omvandling till handelsvara (produktifiering/kommersialisering).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)