Internet och Fastighetsmäklare, en lyckad kombination?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Det vi har kommit fram till är att Internets inverkan på fastighetsmäklarbranschens struktur har varit mer begräsad än på resemäklarbranschen, då den förstnämnda branschen har högre inträdeshinder, främst i form av hårdare reglering. Fastighetsmäklarbranschens utbud är koncentrerat till två portaler. Sökningen efter ett specifikt objekt via Internet underlättas och detaljerade data kan erhållas hemifrån under dygnets alla 24 timmar. Detta innebär tidsbesparing för fastighetsmäklarna som kan ägna sig mer åt kundvård. I resemäklarbranschen finns ingen motsvarande portal, vilket medför tidskrävande sökprocesser för att hitta den specifika tjänsten. Kundnyttan i fastighetsmäklarbranschen består av den personliga relationen medan det i resemäklarbranschen fall består av att erhålla lågt pris. I den förstnämnda branschen har man lyckats att tillgodose kundnyttan bättre med hjälp av Internet medan det för resemäklarbranschen har inneburit ökad priskonkurrens, minskade provisionsmarginaler samt att resemäklarna inte har lyckats uppnå den önskade effekten, nämligen att avlasta personalen från administrativt arbete som t. ex. biljetthantering

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)