Det moderna plagget för alla : Cirkulära metoder för att skapa hållbara jeans för människa och miljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Syftet är att granska cirkulära textila hållbara metoder inom fyra olika jeansvarumärken. Genom en tematisk analys ska deras skilda tillvägagångssätt till sina cirkulära koncept att presenteras. Dessa samlade cirkulära koncept är avsedda till nystartade jeansföretag, och ska utvärdera samt diskuteras huruvida dessa är lämpliga att implementera för deras verksamhet eller ej. Det nystartade jeansföretagets ambition är att implementera cirkulär ekonomi som för dem i dagsläget är svårt att utveckla på egen hand. De vill vara en del av den cirkulära ekonomin och hela dess verksamhet har sin utgångspunkt i att deras produkter ska bäras år in och år ut med så lång livslängd som det är möjligt. Deras vision är att vara ett cirkulärt företag, dock finns en avsaknad av viktiga tillhörande förutsättningar för att kunna implementera den cirkulära ekonomin. Dessa förutsättningar är olika typer av resurser som är avgörande för att kunna utveckla en cirkulär ekonomi. Dessa resurser är bland annat kunskap, medarbetarstyrka och kapital. Datainsamlingen består av granskning av fyra hållbarhetsrapporter samt en intervju med ett jeansföretag. Data har analyserats med avseende på vad som kan vara tillämpligt för att bli ett mer cirkulärt företag. Vikten av publicitet och marknadsföringskampanjer tas upp som en viktig aspekt i att bibehålla företaget hållbart ur en ekonomisk och cirkulär synvinkel. Som rekommenderade åtgärder diskuteras återvinningsprojekt, gränsöverskridande samarbeten samt kit utveckling. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)