Sökning: "kommunikation som mål och kommunikation som medel"

Visar resultat 16 - 20 av 52 uppsatser innehållade orden kommunikation som mål och kommunikation som medel.

  1. 16. URBANISERINGENS OFFER BERÄTTAR En studie av strategiskt berättande i krympande landsbygdskommuner i Norrlands inland

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lars Teglund; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt2017 Handledare: Magnus Fredriksson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 43 Antal ord: 15 605 Nyckelord: Strategiskt berättande, strategisk kommunikation, deltagarorienterad kommunikation, landsbygdskommuner, kommuner, rationalitetsprinciper, aktantroller, agentroller, hyckleri Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur kommuner konstruerar berättelser för att framställa en positiv bild av kommunen, när dess faktiska verklighet framstår som negativ. Teori: Blandning av aktantroller (Greimas, 1966), agentroller (Propps, 1968) för att undersöka berättelsestrukturen, och Boltanski och Thévenots (2006) rationalitetsprinciper för att blottlägga vilka värden som realiseras. LÄS MER

  2. 17. Undvika det 9:e slöseriet: identifiering och anpassning av behov och krav vid implementering av visuella styrtavlor i ett litet tillverkande HVLV företag

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Andréa Norberg; Victoria Fridholm; [2016]
    Nyckelord :Lean; Muda; 9th waste; HVLV; visual production boards; production meetings; daily operations; continuous improvement; Lean; Muda; 9:e slöseriet; HVLV; visuella styrtsvlor; produktionsmöten; daglig styrning; ständiga förbättringar;

    Sammanfattning : Lean has been adapted by various industries and applied to differing processes in the world as a means of improvement and competitiveness. In the implementation of Lean, the focus is usually on eliminating the 7 + 1 wastes (Muda) through continuous improvement. LÄS MER

  3. 18. Bild och form i förskolan : en didaktisk studie av förskollärares tankar kring bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Victoria Engström; Ulrika Jansson; [2016]
    Nyckelord :Bild och form; didaktik; undervisning; ämneskompetens; fritt skapande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares tankar om att arbeta med barns utveckling och lärande inom bild och form. Studien är kvalitativ och semistrukturerade intervjuer användes för att samla in data. LÄS MER

  4. 19. Stöd - hur och till vem? : En undersökning av metoder och arbetssätt för särskilt stöd inom förskolan i tre kommuner.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Nordström Laukkanen; [2016]
    Nyckelord :NPF; lågaffektivt bemötande; ASD; ESSENCE; ADHD; autism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka metoder och arbetssätt för att stödja barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom förskola och förskoleklass. Frågeställningarna var vilka barn som får stöd, vilka metoder som används och hur olika metoder är tänkta att fungera, hur de utvärderas och för vilka barn de är avsedda. LÄS MER

  5. 20. Fritt skapande i förskolan? : En kvalitativ studie om åtta förskollärares syn på fritt skapande inom de estetiska uttrycksformerna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofie Brodén; Lina Pyykönen; [2016]
    Nyckelord :Fritt skapande; estetiska uttrycksformer; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares syn på det fria skapandet, estetiska uttrycksformer som mål, som förskolans läroplan (Skolverket, 2010) ger uttryck för ska ingå i verksamheten. Vår uppfattning var att förskollärare använder sig av estetiska uttrycksformer som medel i större utsträckning än som mål och vi tror att detta kan bero på deras erfarenheter kring och deras inställning till estetiska uttrycksformer. LÄS MER