Sökning: "Österbotten"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Österbotten.
1. Könsideal i häxornas spår : En undersökning av häxor i tre 1840-talsromaner
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : This essay examines literary witches in three Swedish novels from the 1840s, with the purpose to show how these witches deviate from the gender norms existing in the Swedish society during this time. The novels analysed are I Dalarna by Fredrika Bremer, Hundrade minnen från Österbotten by Sara Wacklin and Tre fruar från Småland by Carl Jonas Love Almqvist. LÄS MER
2. Perspektiv på en bronsålder–koloni vid Norrlandskusten : En studie om kontinuitet och förändring i röse-kulturen
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : This essay is focused on two coastal cairn areas located at the Gulf of Bothnia just south of Umeå in Västerbotten County. Located between 30 – 50 m above sea level today they are thus removed several km from the shoreline due to land uplift and isostatic processes stemming from the last Ice Age. LÄS MER
3. Framgångsfaktorer för regionala gränsöverskridande samarbeten : En fallstudie om Kvarkenrådets samarbete
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Within the EU the cohesion policy and encouragement for cross-border cooperation has becomemore important over the years. And in the academia, there has been a lot of research about thesekinds of cooperation. However, there have been few studies of cross-border cooperation regarding underpinning factors for successful cross-border cooperation. LÄS MER
4. Lärares attityder till undervisning i engelska i två grannländer : En jämförelse mellan gymnasielärare i Västerbotten och Österbotten
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The study aims to find differences and similarities in the English subject for upper-secondary schools in Österbotten Finland and Västerbotten Sweden in the sense of curricular differences and similarities but also teachers’ attitudes to the curriculum. To research whether there are any differences and/or similarities and to analyse the national curriculums, course plans and grading criteria, the study will be enabling the theories in curriculum theory as described by Linde and Englund. LÄS MER
5. Bedömning i Västerbotten och Österbotten : En kvantitativ studie om hur lärare bedömer matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om vilka bedömningsmetoder lärare i årskurs 4 - 6 använder för bedömning av elever i matematik samt en jämförelse mellan en kommun i Sverige och en finlandssvensk kommun i Finland. Enligt forskning brister det formativa perspektivet på bedömning och summativ bedömning används mest, därför undersöks huruvida lärares bedömning är i linje med forskning. LÄS MER