Sökning: "ämnesövergripande matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden ämnesövergripande matematik.

  1. 16. Strategier för bedömning : Bedömning inom ämnesövergripande och tematisk NO undervisning i åk F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jessie Melén; [2020]
    Nyckelord :Elevbedömning; NO-undervisning; Tematiskt; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : I studien synliggörs bedömningsverktyg och bedömningsstrategier i årskurs F-3 i en tematisk och ämnesövergripande undervisning. Syftet är att få ökad förståelse hur bedömningen sker när NO ingår som en del i projektet. LÄS MER

  2. 17. "Varför ska man kunna det här?" : En litteraturstudie om undervisningsmetoder i matematik på yrkesförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Amanda Davidsson; Karin Danielsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie redogör för undervisningsmetoder i matematik på yrkesförberedande program. Undervisningsmetoderna diskuteras dels utifrån hinder i relation till metoderna och dels utifrån grad av generaliserbarhet och således möjlighet att direkt tillämpa dem på olika yrkesförberedande program. LÄS MER

  3. 18. Matematik, lek och lärande i förskolan. : En kvalitativ studie av förskollärares syn på undervisning i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Catrin Olsson; Maria Franzén; [2018]
    Nyckelord :Mathematics; preschool teacher; teaching; play; Matematik; förskollärare; undervisning; lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur förskollärare förhåller sig till målinriktad undervisning av matematik för barn 3-5 år. De frågeställningar vi ville undersöka var förskollärares uppfattningar kring målinriktad matematisk undervisning, men även  vilka förutsättningar förskollärare uttrycker behövs för planerad undervisning och genomförande i matematik. LÄS MER

  4. 19. En studie om hur lärare ser på ämnesövergripande arbetssätt kopplat till elevers motivation i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Sernelin Hoberg; Mia Norr; [2018]
    Nyckelord :Motivation; Studiemotivation; Tematiskt arbetssätt; Ämnesintegrerat; Ämnesövergripande; Ämnesöverskridande;

    Sammanfattning : AbstractDet här arbetet syftar till att undersöka sambandet mellan ett ämnesövergripande arbetssätt i grundskolan med inriktning 4–6 och elevers studiemotivation. Fokus kommer främst ligga på hur lärare ser på att arbeta ämnesövergripande jämfört med ämnesindelat inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  5. 20. Kan musikundervisning gynna matematikinlärning? : En konsumtionsuppsats om hur musikutövande över tid kan stärka matematiska förmågor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Jakobsson; Richard Lindroos; [2018]
    Nyckelord :Skola; undervisning; didaktisk kontext; musik; musikutövande; matematik; matematikförmågor; spatial temporal reasoning; explicit; implicit; multipla intelligenser; ämnesöverskridande; ämnesövergripande; ämnesintegrerat.;

    Sammanfattning : Denna uppsats granskar forskning som gjorts kring kopplingar mellan musik och matematik i en didaktisk kontext och diskuterar hur sådana kopplingar kan användas i musikundervisning i årskurs 1–6 för att förbättra elevers matematikkunskaper. Syftet är att belysa likheter mellan musik och matematik och ta reda om och i så fall hur en konkretisering av och ett fokus på dessa likheter kan gynna elevers lärande i matematik. LÄS MER