Sökning: "ämnesövergripande matematik"

Visar resultat 21 - 25 av 43 uppsatser innehållade orden ämnesövergripande matematik.

  1. 21. Naturvetenskap,mer än läran om livet : En studie om grundlärares upplevelser av ämnesintegrering med naturvetenskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Sanne Hansen; [2018]
    Nyckelord :naturvetenskap; ämnesintegrering; ämnesövergripande arbete; grundskolan; förskoleklass;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur grundskolelärare arbetar samt vad de tycker om ämnesintegrering med naturvetenskap. Studien är enbart baserad på intervjuer och hur lärare uppfattar detta sätt att arbeta. Ämnesintegrering innebär att man använder två eller flera ämnen i en och samma undervisning. LÄS MER

  2. 22. Problemlösning i matematikundervisningen ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ undersökning om lärares syn på problemlösning i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessicka Halldén; Johanna Wäster Hägg; [2018]
    Nyckelord :problemlösning; årskurs 4-6; matematikundervisning; lärare;

    Sammanfattning : I den här intervjustudien berättar fem lärare om hur de ser på och använder sig av problemlösning i matematikundervisningen. Ämnet har valts på grund av att forskningen och Skolverket är eniga om att problemlösning är viktigt, men att Skolinspektionen visat att problemlösning ibland åsidosätts. LÄS MER

  3. 23. Matematik och estetiska lärprocesser: en studie om ämnesintegration av estetiska verktyg i matematikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Rafef Ali; [2018]
    Nyckelord :Estetiska läroprocesser; Estetiska verktyg; Lärobokbaserad undervisning; Matematikundervisning; Ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att observera hur lärarna arbetar med matematik i årskurserna F-3, med fokus på hur estetiska verktyg används i matematikundervisningen. Studien är baserad på klassobservationer i två årskurser i de tidigare skolåren F-3 samt elev- och lärarintervjuer och ämnade lyfta estetiska lärprocesser samt hur de spelar in på elevernas upplevelser vad gäller ämnesintegration i matematikundervisning. LÄS MER

  4. 24. Läromedlens innehåll och bortfall i Sex- och samlevnadsundervisningen för grundskolans årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Annelie Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Sex- och samlevnad; grundskolans tidigare år; årskurs 4-6; undervisningens innehåll och läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Studien har utgått ifrån en kvalitativ forskningsmetod i form av analys utav läromedel samt uppföljande intervjuer. I studien analyseras fem publikationer av läromedel från tre skilda utgivare och fyra behöriga lärare samt en skolsköterska intervjuades för studien. LÄS MER

  5. 25. Interaktionsmönster och stöttning i ett klassrum med språkinriktad undervisning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Jennie Jedenberg; [2014-09-18]
    Nyckelord :interaktion; språkinriktad; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka interaktionsmönster i en klass på Introduktionsprogrammets språkintroduktion under ett ämnesövergripande projekt i matematik och svenska som andraspråk där två lärare samarbetar med språkutvecklande undervisning. Jag har använt mig av en kvalitativ metod där jag har spelat in fyra lektioner på video och transkriberat materialet för analys. LÄS MER