Sökning: "klagomål i vården"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden klagomål i vården.

  1. 1. Patienters upplevelser av bemötandet på akutmottagningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Alva Mjöbäck; Tuva Olsson; [2024]
    Nyckelord :Communication; information; participation; emergency department; patient experience; patients; Kommunikation; information; delaktighet; akutmottagning; patientupplevelse; bemötande; patienter;

    Sammanfattning : Introduktion: Sjukhusens akutmottagningar präglas av överbeläggning, hög arbetsbelastning och stress vilket ställer stora krav på sjuksköterskans kompetens. Majoriteten av de klagomål som lämnas efter kontakt med hälso- och sjukvården handlar om bristande kommunikation och delaktighet. LÄS MER

  2. 2. Skydd eller chimär? Patientlagen ur ett äldre- och kapabilitetsperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lisa Rutgersson; [2020-09-14]
    Nyckelord :Kapabilitet; Hälsokapabilitet; Sårbarhetsteori; Patientlagen; PL; Hälso- och sjukvårdslagen; HSL; Äldrerätt; Sköra äldre; Medicinsk rätt;

    Sammanfattning : Sedan 2015 regleras patientens roll i patientlagen (2014:821) (PL), med det uttryckta syftet att stärka patientens ställning. Idag utgör äldre patienter en stor och växande patientgrupp. LÄS MER

  3. 3. Klagomål inom den offentliga primärvården : En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Marianne Pekkarinen; [2019]
    Nyckelord :primärvård; klagomål; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Bakgrund: Klagomål är en indikator på kvaliteten och säkerheten på hälso- och sjukvården. Klagomål som inkommer till patientnämnderna ökar och 26 procent av dessa är riktade mot primärvården. Klagomål riktade mot sjuksköterskor handlar om deras icke-vårdande attityder. Teoretisk referensram: Lidande är en del av människans liv. LÄS MER

  4. 4. Klassificering av transkriberade telefonsamtal med Support Vector Machines för ökad effektivitet inom vården

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sanna Höglind; Emelie Sundström; [2019]
    Nyckelord :NLP; Text Classification; SVM; Operational efficiency; ASR; Customer Service;

    Sammanfattning : Patientnämndens förvaltning i Stockholm tar årligen emot tusentals samtal som önskar framföra klagomål på vården i Region Stockholm. Syftet med arbetet är att undersöka hur en NLP-robot för klassificering av inkomna klagomål skulle kunna bidra till en ökad effektivitet av verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Patientens lidande i vården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Ingrid Oders; Josefin Oud; [2018]
    Nyckelord :vårdlidande; bemötande; kommunikation; bekräftelse; upplevelse; klagomål;

    Sammanfattning : Anmälningarna på vården ökar och ses som ett växande problem. Klagomålen handlar framför allt om bemötande, dålig vård, läkemedel och diagnostisering. Vårdlidande är ett lidande som orsakas av vården och beror oftast på personalens oreflekterade handlingar vilka leder till utebliven eller bristfällig vård. LÄS MER