Sökning: "Agnes Törnqvist"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Agnes Törnqvist.

  1. 1. Vi måste tala samma språk : Ambulanssjuksköterskans upplevelse av samverkan med räddningstjänst på skadeplats

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Emma Törnqvist; Agnes Edeland; [2023]
    Nyckelord :Samverkan; ambulans; ambulanssjuksköterska; räddningstjänst; skadeplats;

    Sammanfattning : Ambulansverksamheten arbetar efter ett nationellt ledningskoncept på skadeplats som kallas för prehospital sjukvårdsledning. Det är ett koncept som syftar till att på ett strukturerat sätt samla och delge information och fördela resurser på ett effektivt och korrekt sätt, samt tillåter samverkan mellan andra aktörer att snabbt initieras och verka tillsammans på en skadeplats. LÄS MER

  2. 2. Fysioterapeuters upplevelser och erfarenheter av att arbeta med vuxna som diagnostiserats med posttraumatiskt stressyndrom

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi

    Författare :Agnes Törnqvist; Linnéa Alsterskog; [2021]
    Nyckelord :physiotherapy; posttraumatic stress disorder; experiences; views; qualitative research;

    Sammanfattning : Bakgrund: Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) är en av de vanligaste psykiatriska följdsjukdomarna efter en traumatisk upplevelse. Många av de individer som har diagnostiserats med PTSD har samtidiga kroppsliga besvär och det finns forskning som tyder på att fysioterapeutiska interventioner skulle kunna vara betydelsefulla i behandlingen av PTSD. LÄS MER

  3. 3. Att lära för stunden eller för livet - En studie om hur elever genom kreativa och imitativa resonemang tillägnar sig kunskaper i matematik

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Malin Bergenholm; Agnes Törnqvist; [2020]
    Nyckelord :Imitativt; kreativt; algoritmiskt; resonemang och problemlösning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka förståelsen för hur val av resonemangstyp påverkar elevers lärande över tid. Två matchade grupper med elever i årskurs 8 fick antingen lösa uppgifter med givna lösningsstrategier eller uppgifter där de fick konstruera egna lösningar. LÄS MER