Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 143 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. När kommunikation är komplext : En kvalitativ intervjustudie om kommunikationssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Camilla Feldt; Amanda Berg; [2023]
    Nyckelord :Alternative and augmentative communication; competence; competence development; learning and education; LSS group homes and day-care centers; Alternativ och kompletterande kommunikation; kompetens; kompetensutveckling; LSS-verksamheter; lärande och utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka chefer för LSS-verksamheters erfarenheter av kompetens och kompetensutveckling gällande användandet av alternativ och kompletterande kommunikation på LSS-boenden och dagliga verksamheter. Studien har genomförts med semistrukturerade intervjuer för att samla in chefernas erfarenheter av de berörda verksamheterna. LÄS MER

  2. 22. Alternativ och kompletterande kommunikation : med fokus på flerspråkiga barn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Svenaeus; Filippa Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; AKK; scaffolding; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med alternativoch kompletterande kommunikation (AKK) med fokus på flerspråkighet. Studien utgår frånett sociokulturellt perspektiv, där begreppen scaffolding och proximal utvecklingszon ärcentrala. LÄS MER

  3. 23. Inkluderande praktik : kommunikationsstöd på bibliotek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Levin; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; kommunikation; folkbibliotek; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; kommunikationssvårigheter;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate what’s written about how libraries treat people with disabilities, in this case communication and/or language disabilities and if there is something written about library and Alternative and Augmentative Communication. (AAC). The design of the investigation is a so-called scoping review. LÄS MER

  4. 24. Bildstöd inom barnhälsovården - barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Aina Hüls; Disa Myrén; [2022-07-04]
    Nyckelord :Bildstöd; Alternativ och Kompletterande Kommunikation AKK ; barnhälsovård; delaktighet; barnhälsovårdssjuksköterska;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter och upplevelser av att använda bildstöd tillsammans med barn och vårdnadshavare vid hälsobesök på barnavårdscentraler. Under semistrukturerade intervjuer med 17 barnhälsovårdssjuksköterskor inom Västra Götalandsregionen insamlades data som analyserades med kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  5. 25. Alla elevers rätt att äga ett språk : En intervjustudie med lärare om AKK-metoder inom grundsärskola med inriktning ämnesområde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Nyblom; [2022]
    Nyckelord :Alternative and Augmentative Communication AAC ; Intellectual Disability; Preverbal; Special education teachers; Horizontal and Vertical Relationship; Alternativ Kompletterande Kommunikation AKK ; intellektuell funktionsnedsättning; preverbal; speciallärare; horisontella och vertikala relationer;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis was to find out teachers' perception of the phenomenon of alternative and complementary communication (AAC) and how AAC enables pupils to develop their communicative and linguistic abilities. The study has a qualitative approach and it is based on a phenomenographic research approach and a socio-cultural perspective. LÄS MER