Sökning: "Ann Svensson"

Visar resultat 6 - 10 av 58 uppsatser innehållade orden Ann Svensson.

  1. 6. Användandet av värmebevarande omvårdnadsinsatser för att förebygga hypotermi under knä- och höftplastikoperationer - en tvärsnittsstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Tyra Bergström; Ann-Charlott Svensson; [2019]
    Nyckelord :Anestesisjuksköterska; hypotermi; höftplastik; knäplastik; observationer; värmebevarande omvårdnadsåtgärder.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Perioperativ hypotermi är en vanlig komplikation under generell och regional anestesi. Med hypotermi menas uppmätt kärntemperatur under 36 °C. Patienter som opereras för knä- och höftplastik är en utsatt grupp. De har ofta flera riskfaktorer som ökar risken att drabbas av perioperativ hypotermi. LÄS MER

  2. 7. Giftermål, födslovåndor och trovärdiga vittnen : Kvinnosynen i medeltida mirakelberättelser

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Emma Svensson; [2019]
    Nyckelord :mirakelberättelser; kvinnor; medeltiden;

    Sammanfattning : The object of this study of medieval miracles is to illuminate how women were viewed in medieval Sweden through analysis of testimonies to miracles and the canonization processes, marriage, the part the mother and the father respectively had in their children’s lives, how work is split, and how people are characterized. To achieve this, two methods are used. LÄS MER

  3. 8. Läs- och skrivundervisning för alla elever : några lärares syn på sitt och speciallärares uppdrag att skapa en språkligt tillgänglig undervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ann Wernered Knutsson; Carina Svensson; [2019]
    Nyckelord :Reading and writing education; written language development; socio-cultural perspective; Special education teacher; special educational perspective; accessible learning environment; Läs- och skrivundervisning; skriftspråksutveckling; sociokulturellt perspektiv; speciallärare; specialpedagogiska perspektiv; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Språket har stor betydelse för utveckling och lärande och det är viktigt att alla elever får en god start i sin skriftspråkliga utveckling. Elever kommer till skolan med olika förutsättningar och skolan har ett uppdrag att möta alla elever så de utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  4. 9. Hur uppfattar förskollärare fysisk aktivitet och motorisk träning i förskolan : En intervjustudie med nio förskollärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ann Hemborg; Rebecca Svensson; [2018]
    Nyckelord :Förskollärarens uppfattning; Fysisk aktivitet; Förskola; Motorik; Gymnastik- Idrottshall; Fotbollsplan; Skog;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att undersöka hur förskollärarna uppfattar fysisk aktivitet i förskolan samt vilken kompetens de känner att de har när de leder rörelsepass med barn. För att undersöka detta använde vi oss av intervjuer som metod. För att få studien besvarad intervjuades 9 stycken förskollärare utifrån tre förskolor. LÄS MER

  5. 10. Upplevelsebaserad undervisning ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carolin Svensson; Ann-Louise Hellenberg; [2017]
    Nyckelord :upplevelsebaserad undervisning; andraspråkslever; begreppsutveckling; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att undersöka hur arbetssättet upplevelsebaserad undervisning kan främja andraspråkselevers språk- och kunskapsutveckling inom samhällsorienterade ämnen. Under arbetet har vi valt att utgå från två frågeställningar som lyder: På vilket sätt kan upplevelsebaserad undervisning understödja andraspråkselevers begreppsutveckling? Samt, På vilket sätt kan upplevelsebaserad undervisning bidra till att utveckla ämneskunskaper? När arbetet inleddes blev vi varse om det bristande forskningsläget kring kopplingen mellan upplevelsebaserad undervisning och språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER