Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Anne Franks dagbok i originalversion eller lättläst? : En komparativ adaptionsstudie om den oavkortade originalutgåvan och den lättlästa versionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sebastian Stefanusson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en komparativ adaptionsanalys, där jag har jämfört två versioner av Anne Franks dagbok, den oavkortade originalutgåvan (2013) och den lättlästa versionen (2019). Syftet med arbetet var att se vad som händer med Anne Franks dagbok när den bearbetats till en lättläst bok, och vilka skillnader samt likheter som finns i böckernas dagboksinlägg och byggstenar som miljö, perspektiv, personer och händelser. LÄS MER

  2. 2. I en ung flickas värld : Intersektionalitet och normer i Anne Franks dagbok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Anna Sinha Ray; [2022]
    Nyckelord :Anne Franks dagbok; genren dagbok; intersektionalitet; normer;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks intersektionalitet och normer i Anne Franks dagbok (2016). Syftet är att synliggöra hur de intersektionella kategorierna samverkar och förhåller sig till varandra, samt hur genren dagbok påverkade kategorierna och normer i dagboken. LÄS MER

  3. 3. Seriebok eller originalbok? -En komparativ studie i Anne Franks dagbok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Käll; Edith Rapp Karanouh; [2021]
    Nyckelord :Anne Franks dagbok; motivera; läsintresse; läsförmåga; läsförståelse; läsvanor; seriebok; originalbok;

    Sammanfattning : Det självständiga arbetet analyserar tillkommande och bortfall från originalboken AnneFranks dagbok (1982) av Anne Frank till serieboken Anne Franks dagbok (2020) av AriFolman. Syftet med analysen är att undersöka om en seriebok kan användas för att nå målenkopplade till läsning i ämnet svenska. LÄS MER