Sökning: "Argument tal"
Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden Argument tal.
21. Den retoriska verktygslådan : En fallstudie kring socialdemokratiska partiledares användning av retoriska verktyg för att tala och berätta
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Syfte: Få en förståelse kring hur politiker använder sig av retoriska strategier och verktyg för at.t förmedla ett budskap. Metod Kvalitativa retoriska analyser av ett tal vardera från fem socialdemokratiska partiledare. LÄS MER
22. Linnik's Proof of the Waring-Hilbert Theorem
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematik (naturvetenskapliga fakulteten)Sammanfattning : In number theory, Waring–Hilbert’s theorem guarantees that for each k there is an integer h ≥ 0 so that, for every non-negative integer n there are non-negative integers a1,a2,...,ak such that ak 1 + ak 2 + ··· + ak h = n. LÄS MER
23. Den irrationella cyklisten : Trafikdebatten i Uppsala under 1930- och 1940-talen
L2-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionenSammanfattning : I denna undersökning studeras den stora trafikutredning Uppsala genomförde 1936. Undersökningen visar hur bilens företrädare lyfte fram cyklisterna som irrationella och ibland till och med farliga. Cyklismens förkämpar grundade sin argumentation i sin majoritet som trafikslag. LÄS MER
24. Statistiska siffror och retoriska tal : Hur statistikargument kan förstås utifrån den klassiska retoriken
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorikSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur argument som bygger på statistik kan förstås utifrån den klassiska retoriken. Utgångspunkten är den vanligt förekommande uppdelningen av bevismedel som antingen tillhörande konsten eller inte, där statistik ofta placeras i den senare kategorin. LÄS MER
25. Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan : Några förskollärares erfarenheter och åsikter om TAKK
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på några förskollärares erfarenheter och åsikter gällande TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation). Frågeställningen i studien utgår från vilka erfarenheter och åsikter förskollärare och resurspersonal uttrycker angående: TAKK´s påverkan på kommunikation barn/vuxen och hur de uppfattar kommunikationen mellan barn/barn? Personalens förhållningssätt till metoden TAKK? Användningen av TAKK i vardagen? Upplevelse av fördelar och nackdelar angående användandet av TAKK? Studien är baserad på intervjuer. LÄS MER