Sökning: "Barn i sorg förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade orden Barn i sorg förskolan.

  1. 6. Barn i sorg : RÖSTER FRÅN TVÅ FÖRSKOLOR

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Andersson; [2021]
    Nyckelord :Children; Continuing Education; Preschool; Crisis Plan; Preschool Teacher; Grief; Barn; Fortbildning; Förskola; Krisplan; Förskollärare; Sorg;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att bidra med kunskap om hur förskollärare och rektorer i förskolan resonerar och agerar när det gäller barn i sorg, vilka förutsättningar och planer som finns för detta arbete samt hur detta arbete skulle kunna utvecklas. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer med fem förskollärare och en rektor och frågorna handlade bland annat om hur man bör arbeta kring barn i sorg och hur deras resonemang kring krisplanen såg ut. LÄS MER

  2. 7. Förskolebarn i sorg : Förskollärares och rektorers erfarenheter om barn som förlorat någon närstående

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Bergström; Julia Holmgren; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; rektor barn i sorg;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att belysa förskollärares erfarenheter i arbetet med förskolebarn i sorg. Förhoppningarna är att få en fördjupad förståelse om vad som kan påverka arbetet. LÄS MER

  3. 8. En studie om barns och pedagogers relation till musik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronica Petersson; [2019]
    Nyckelord :inflytande och delaktighet; kreativitet; känslor; eget musikintresse; språkutveckling; gemenskap; rytm och takt; instrument;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barns och pedagogers relation till musik. För att studera detta har jag använt mig av kvalitativa metoder, observationer, samtal och intervjuer av barn och pedagoger i förskolan. Materialet har i efterhand kategoriserats och analyserats för att hitta samband och mönster. Fyra pedagoger och tre barn har intervjuats. LÄS MER

  4. 9. Inskolning i förskolan : Från vårdnadshavarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Bergström; Amelie Olsson; [2019]
    Nyckelord :trygghet; inskolning; samverkan; anknytning;

    Sammanfattning : Med denna studie vill vi få mer kunskap kring vårdnadshavarnas syn på inskolningen, deras känslor, upplevelser och perspektiv för att kunna möta upp till eventuella förväntningar så gott som möjligt. Alla barn genomgår en inskolning innan de börjar på förskolan och det är av stor vikt att fokus läggs på denna period, både för barn och vårdnadshavare. LÄS MER

  5. 10. ”Känslor är okej, det är ingenting vi ska stoppa undan” : Förskollärares uppfattningar om uppdraget att arbeta med barns sorg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny-Li Markström; Rebecka Östlund; [2019]
    Nyckelord :Barn; Sorg; Sorgeuttryck; Kris; Bemötande; Delaktighet;

    Sammanfattning : Barn befinner på förskolan största delen av sin vakna tid. Förskolan och pedagoger har därför en central roll i barns liv, i situationer som innefattar allt mellan glädje och sorg. Trots att pedagoger bär ett stort ansvar att kunna möta barn i olika livssituationer, finns få studier som belyser just barns sorg i förskolan. LÄS MER