Sökning: "Bedömning i slöjdämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Bedömning i slöjdämnet.

  1. 1. Formativ bedömning i slöjd : En kvalitativ studie med utgångspunkt i slöjdlärares beskrivningar av sitt arbete med formativ bedömning av högstadieelevers förmågor vad gäller formgivning, framställning, idéutveckling och reflektion kring arbetsprocess och resultat

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Hanna Butler; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; lärande; slöjd;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur lärare i slöjdämnet beskriver sin erfarenhet av att arbeta med formativ bedömning när det gäller elevers förmåga att formge och framställa, förmåga att utveckla idéer samt förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultat. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma slöjdlärare som undervisar på högstadiet. LÄS MER

  2. 2. Det är som att det är viktigare i andra ämnen : En studie av före detta elevers uppfattningar av bedömning i slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Brandt; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; betyg; relationer; lärare;

    Sammanfattning : Bedömning är en del av skolgången som följer med elever från skolstart till att de går ut. Syftet i denna studie är att undersöka elevers uppfattningar kring den summativa bedömningen av slöjdämnet i grundskolan, och om den påverkat deras beteende i ämnet. LÄS MER

  3. 3. Att se också det som inte sägs : Om kunnande och bedömning av olika kunskapsformer i slöjden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Oskar Larsson; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsformer; kunnande; bedömning; slöjd;

    Sammanfattning : Att mäta det enkelt mätbara är ett fenomen som vuxit sig starkt i samhället. Debatten om skolan och elevers kunskapsinhämtning skiljer sig härvidlag inte. Den tenderar att fokusera på utbildning snarare än bildning – på kunskaper som lånar sig till standardiserade prövningar snarare än subjektiva sådana. LÄS MER

  4. 4. Mellan utbildning och läraryrket : Från skolbänk till slöjdbänk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johannes Bäckblom; Trine Kristiansen; [2022]
    Nyckelord :Slöjdutbildning; slöjdlärare;

    Sammanfattning : När vi läste Kristina Hedströms (2021) studie Det blir att det finns rätt förutsättningar tog vi avstamp i slutreflektionen i Hedströms arbete, upplevelsen av ett kunskapsglapp mellan lärarutbildningen och läraryrket. Syfte med denna studie har varit att undersöka hur nyutexaminerade slöjdlärare som arbetar med trä- och metallslöjd upplever sin första tid i yrket och om de anser att det funnits ett eventuellt glapp mellan utbildningen och yrket. LÄS MER

  5. 5. Slöjdlärares uppfattningar om bedömnings- och betygsprocessen : Styrdokument och tolkningsutrymme

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marika Malm; [2020]
    Nyckelord :slöjd; betyg; bedömning; grundskolan; kunskapskrav; likvärdighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och utveckla kunskap om hur slöjdlärare uppfattar att de hanterar bedömnings- och betygsprocessen, hur de uppfattar att de går till väga, vad som ligger till grund för deras handlingar och hur de tolkar och använder de styrdokument som ligger till grund för betygsättning i dag. För att ge förståelse åt studiens sammanhang utgår det övergripande perspektivet från en läroplansteoretisk ram, där hänsyn tas till både ram och aktör. LÄS MER