Sökning: "Bedömning och Bedömningspraktik"

Visar resultat 16 - 20 av 53 uppsatser innehållade orden Bedömning och Bedömningspraktik.

  1. 16. Muntliga bedömningspraktiker i matematik : En litteraturstudie om möjligheter och utmaningar med muntliga bedömningspraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Manfred Högström; Karl Milton; [2019]
    Nyckelord :Muntlig bedömning; muntlig examination; muntliga bedömningspraktiker;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie beskriver begreppet muntlig bedömningspraktik och förklarar de möjliga positiva och negativa konsekvenser som kan uppstå vid genomförande av en muntlig bedömningspraktik i matematikklassrummet. Syftet med litteraturöversikten är att ge en inblick i hur lärare kan utöka sin bedömningsarsenal för att öka kvaliteten på bedömningen. LÄS MER

  2. 17. Att gå framåt är inte alltid ett framsteg : En kvalitativ intervjustudie om svårigheter och problem med de fem nyckelstrategierna i formativ bedömning som lärare i årskurserna f-3 upplever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Aksel Pettersson Naumann; Niklas Winroth; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; bedömning för lärandet; formativ bedömning; nyckelstrategier; problem och svårigheter.;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är ett centralt begrepp inom den svenska skolan idag. Att skapa en undervisning där eleverna får möjlighet att utvecklas och skapa en förståelse och motivation för lärandet är en av lärarnas viktigaste arbetsuppgifter. LÄS MER

  3. 18. Det ambivalenta uppdraget : Förskollärares och specialpedagogers syn på roller och uppdrag gällande dokumentation och bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maja Erlandsson; Christina Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :specialpedagogik; bedömning; diskursanalys; dokumentation; förskollärare; kvalitativ intervju; observation; specialpedagog; yrkesroller;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares och specialpedagogers roller och uppdrag gällande förskolans bedömningspraktik och dokumentation samt vilka konsekvenser de olika yrkesrollernas uppfattning och agerande får för barn i behov av särskilt stöd. Mot bakgrund av ett antal indikatorer som pekar på ett ökat bedömningsfokus i allt lägre åldrar undersöks vilka eventuella skillnader i synen på observation, dokumentation och bedömning som framkommer beroende på profession. LÄS MER

  4. 19. "Hur jag än försöker trolla så får jag inte riktigt till det."En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar gällande formativ bedömning i skolämnet hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnea Ulvenstål; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att lärare sätter betyg är ett myndighetsutövande och en viktig del av lärares uppdrag. Det är alltså både nödvändigt och ofrånkomligt att lärare bedriver bedömning i sitt arbete. LÄS MER

  5. 20. Bedömningspraktiker för nyanlända elever : Designdidaktiska aspekter av bedömningsprocessen för nyanlända elever inom bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Violeta Karpaviciene; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; nyanlända; designteoretiskt perspektiv; situerat lärande; bedömningspraktik; bildpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och förstå vilka variationer av bedömningspraktiker som förekommer vid bedömning och betygsättning av nyanlända elever i jämförelse med icke-nyanlända i bildämnet. Studiens empiri har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fokus på summativ och formativ bedömning samt aktuella fördelar och nackdelar i bedömningspraxis utifrån ett lärarperspektiv. LÄS MER