Sökning: "Bedömning och Bedömningspraktik"

Visar resultat 6 - 10 av 53 uppsatser innehållade orden Bedömning och Bedömningspraktik.

  1. 6. FRÅN CHECKLISTA TILLHELHETSSYN OCH FRIHET : En kvalitativ studie om musiklärares syn på hur Lgr22 påverkar deras bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Stefan Sturesson; [2022]
    Nyckelord :bedömning; utbildningsvetenskap; lärares uppfattningar; högstadiet; Lgr22;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur utvalda musiklärare, verksamma på högstadiet, ser på förändringar i kunskapsbedömning utifrån den nya läroplanen Lgr22. Som teoretisk grund har forskning om lärares syn på bedömning och läroplaner använts. Här refereras också till mer allmän bedömningsforskning och läroplanshistorik. LÄS MER

  2. 7. Betydelsen av sambedömning för den likvärdiga utbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Alice Andersson; Mimmi Hallbäck; [2021]
    Nyckelord :Social moderation; moderation; judgement; validity; assessment; Sambedömning; Likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturöversikten är att presentera forskning om vilken betydelse sambedömning mellan lärare får på bedömning och betygsättning i den svenska skolan. Följande frågeställningar syftar till att redogöra för syftet med litteraturöversikten: Hur kan sambedömning bidra till en ökad grad av likvärdighet i utbildningen, vad säger forskning om detta? Vilken betydelse får sambedömning på lärares samsyn och samstämmighet? Informationssökningen har skett utifrån ett systematiskt tillvägagångssätt i framförallt Skolverkets och Skolinspektionens databaser samt i de internationella utbildningsvetenskapliga databaserna ERC och ERIC, sekundära sökningar har också genomförts. LÄS MER

  3. 8. FORMATIV OCH SUMMATIV BEDÖMNING : Lärares uppfattningar om och arbete med formativ och summativ bedömning i estetiska och teoretiska ämnen

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna Linder; [2021]
    Nyckelord :läroplansteori; kunskapssyn; bild;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att öka kunskapen om hur lärare i estetiska- och teoretiska ämnen uppfattar begreppen formativ och summativ bedömning samt hur lärarna arbetar med bedömning i sina ämnen. För att uppnå syftet ställdes fyra forskningsfrågor: Hur uppfattar lärarna i undersökningen begreppen formativ och summativ bedömning? Hur arbetar de fyra lärarna med bedömning i sina ämnen? Vilka likheter och skillnader finns i de fyra lärarnas bedömningspraktik? Vilka motsättningar mellan det formativa och det summativa upplever de fyra lärarna i sin bedömningspraktik? För att besvara frågeställningarna intervjuades fyra lärare verksamma på gymnasiet och grundskolan, årskurs 7 – 9 i kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 9. Det gör ingenting att man gör fel, det är liksom där vi tränar : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar bedömningsprocessen i hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Christine Feiff; Lars Ramberg; [2020]
    Nyckelord :bedömning; hem- och konsumentkunskap; praktisk kunskap; observation; hermeneutik; praktiska förmågor; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om lärares förståelse för bedömnings- och betygsprocesser i ämnet hem- och konsumentkunskap. De frågeställningar som undersökningen utgår ifrån är: - Hur upplever lärare sin bedömningspraktik i de praktiska momenten? - Hur beskriver lärarna i hem- och konsumentkunskap sin tolkning av vad som ska bedömas utifrån kunskapskraven i de praktiska momenten? I studien användes en kvalitativ metod där åtta lärare i hem- och konsumentkunskap intervjuades. LÄS MER

  5. 10. Att sätta ord på det : en kvalitativ studie om danslärares uppfattning om närvaro och kommunikation i relation till deras betyg- och bedömningspraktik inom en yrkesdansarutbildning på gymnasial nivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Martina Rubensson; [2020]
    Nyckelord :Dance; Teacher; Grading; Assessment; Assessment praxis; and Dance education; Dans; Lärare; Betyg; Bedömning och Bedömningspraktik;

    Sammanfattning : Dance pedagogy is an under-researched field. Much of the research within a Swedish school context focuses on the Aesthetic program, Dance. Therefore, the present study focuses on the Swedish vocational program for dancers at upper-secondary level. LÄS MER