Sökning: "Bedömning och Bedömningspraktik"

Visar resultat 11 - 15 av 53 uppsatser innehållade orden Bedömning och Bedömningspraktik.

  1. 11. Elevattityder till muntlig bedömningspraktik i matematik : En undersökning gällande erfarenheter och attityder kring användandet av muntliga bedömningspraktiker i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Karl Milton; Manfred Högström; [2020]
    Nyckelord :Bedömning; matematik; matematikdidaktik; muntlig; muntlig bedömning; formativ bedömning; elevupplevelser; elevattityder;

    Sammanfattning : Denna produktionsuppsats undersöker i vilken grad elevers inställning till muntliga bedömningspraktiker inom matematik korrelerar med elevernas upplevda nervositet, tidigare erfarenhet och skrivkunskaper. Uppsatsen  undersöker även vilka typer av bedömningsaktiviteter som elever uppger att de haft tidigare erfarenhet av. LÄS MER

  2. 12. Assessment in English on the Upper Secondary Level : Teachers' experiences of formative assessment: a comparison between theories and practices

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Melissa Quach; [2020]
    Nyckelord :Formative assessment; English; Upper secondary level; Self-assessment; Peer-assessment; Feedback; Assessment; Teachers perceptions; Formativ bedömning; Engelska; Gymnasiet; Egenbedömning; Kamratbedömning; Återkoppling; Bedömning; Lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : The aim of this study was to compare practices of assessment with theory. Three teachers on the upper secondary level in English were interviewed. LÄS MER

  3. 13. BEDÖMNING AV TEXT PÅ PAPPER ELLER SKÄRM En studie av hur en bedömningspraktik påverkas av huruvida elevtexter läses från papper eller skärm

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Erik Winerö; [2019-09-30]
    Nyckelord :Digitala nationella prov; provsystem; datorstödd bedömning TEA ; sambedömning; kollegialt lärande; Communities of Practice CoP praxisgemenskaper; infrastruktur och affordans;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en studie av en bedömningspraktik vid nationella prov i engelska, och hur denna påverkas av huruvida lärarna bedömer elevtexter utskrivna på papper eller från skärm. Enligt riksdagsbeslut skall från och med hösten 2018 skrivdelar vid nationella prov genomföras på en digital enhet med låst skrivyta och elevsvar skall anonymiseras. LÄS MER

  4. 14. Matematiklärares användning av lärplattformar vid bedömning : En undersökning av gymnasielärares arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Andreas Bölin; Erik Tingsborg; [2019]
    Nyckelord :digital learning platforms; Learning Management System; Student Information System; assessment; teacher’s perspective; digitalization; lärplattform; Learning Management System; Student Information System; bedömning; lärarperspektiv; digitalisering;

    Sammanfattning : Svenska skolan digitaliseras och fler skolor använder digitala lärplattformar för att hantera allt ifrån administrativa sysslor till kommunikation kring specifika uppgifter mellan lärare och elev. Dessa lärplattformar följer inga statliga direktiv eller kravspecifikationer, utan utformning styrs av skolledningens uttryckta behov. LÄS MER

  5. 15. Virtuell simulerad undervisning om språkutredning i speciallärarutbildningen : om lärande, etik och bedömningspraktik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carin Bergqvist; Maria Månsson; [2019]
    Nyckelord :VR; Virtual reality; Education; Special needs education; Special needs teacher; Dynamic assessment; Language; Writing and reading assessment; Vulnerability; Situated perspective; Design for learning; Design för lärande; Dynamisk bedömning; Högre utbildning; Kartläggning; Situerat perspektiv; Speciallärare; Speciallärarprogrammet; Språklig sårbarhet; Språk-; skriv- och läsutredning; Virtual reality; VR;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka betydelsen av att använda virtuell simulerad undervisning (virtual reality, VR) i speciallärarutbildningen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling som alternativ och komplement till autentiska test med elever för att belysa lärande, etiska aspekter och bedömningsformen i en VR-miljö. Bakgrunden till studien är att speciallärarstudenterna behöver öva upp sina färdigheter i att genomföra språk-, skriv- och läsutredningar. LÄS MER