Sökning: "Bemötande dyslexi"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden Bemötande dyslexi.

  1. 11. Dyslexi – en fråga om självuppfattning, identitet och bemötande hos gymnasieungdomar

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Dömstedt; [2014]
    Nyckelord :dyslexi; gymnasieskolan; identitet; stigmatisering; särskilt stöd; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning: Dyslexins möjliga konsekvenser för elevers läsande och skrivande är väl kartlagt inom forskningen. Den forskning som gjorts inom fältet har ofta gjorts utifrån ett lärar-, föräldra-, eller skolperspektiv. LÄS MER

  2. 12. Jämlikhet genom olikhet : en kvalitativ studie om hur man arbetar med och bemöter elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sandra Amedi; Yasmin Khazal; [2014]
    Nyckelord :neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; ADHD; semistrukturerad intervju; lärare; elev; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur man på en skola arbetar med elever som har olika neuropsykiatriska diagnoser. Vidare är det av intresse att undersöka hur dessa elever bemöts av andra på skolan. LÄS MER

  3. 13. Dyslexi + skola = svårt? En kvalitativ studie om dyslektikers upplevelser av skoltiden och lärares bemötande samt hur detta har påverkat deras självbild och självförtroende

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Malin Lilja; [2013-03-27]
    Nyckelord :dyslexi; skola; bemötande; självbild; självförtroende;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur vuxna personer med diagnosen dyslexi har upplevt sin skoltid samt hur dyslexin och lärares bemötande kan ha påverkat deras självbild och självförtroende. För att undersöka detta intervjuas fyra personer i 20−30-årsåldern med diagnosen dyslexi. LÄS MER

  4. 14. En fallstudie om hur lärare arbetar med läs- och skrivsvårigheter : Diagnosens betydelse

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Emma Börjesson; Sawsen Hassan; [2013]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; diagnos; dyslexi; fallstudie;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur man arbetar på en specifik skola i Halmstad kommun med läs- och skrivsvårigheter. Samt huruvida det är nödvändigt med en diagnos för att få tillgång till hjälpmedel. Uppsatsen inleds med en kort bakgrund om vad läs- och skrivsvårigheter är, och lägger fokus på dyslexi. LÄS MER

  5. 15. Dyslexi + skola = svårt? En kvalitativ studie om dyslektikers upplevelser av skoltiden och lärares bemötande samt hur detta har påverkat deras självbild och självförtroende

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Malin Lilja; [2012-10-11]
    Nyckelord :dyslexi; skola; bemötande; självbild; självförtroende;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur vuxna personer med diagnosen dyslexi har upplevt sin skoltid samt hur dyslexin och lärares bemötande kan ha påverkat deras självbild och självförtroende. För att undersöka detta intervjuas fyra personer i 20−30-årsåldern med diagnosen dyslexi. LÄS MER