Sökning: "Bemötande dyslexi"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden Bemötande dyslexi.

  1. 6. Dyslexi : Hur kan en god läs- och skrivundervisning bedrivas så att fler elever med dyslexi upptäcks och får strategiska verktyg?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linn Olovsson; [2018]
    Nyckelord :Diagnos; dyslexi; läs- och skrivstrategier; motivation och samhälle;

    Sammanfattning : Bakgrunden till uppkomsten av denna uppsats var på grund av tidigare forskning vilken visade att elever med dyslexi från grundskolan går vidare ut i samhället med otillräckliga strategier och liten motivation för läsning och skrivning. Elever går ut i ett samhälle där ett aktivt deltagande underlättas av goda kunskaper i skrift. LÄS MER

  2. 7. Att bemöta barn och unga med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi på folkbibliotek : En intervjustudie med barnbibliotekarier.

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Schröck; [2018]
    Nyckelord :Bibliotek; metoder; strategier; bemötande lässvårigheter; skrivsvårigheter; dyslexi; barn; unga.;

    Sammanfattning : Today everyone needs to be able to read and write, but about 15-20% of the world's population has problems with this. Reading disabilities such as dyslexia are characterized by difficulty in decoding text, which can reduce motivation and may lead to avoidance strategies. LÄS MER

  3. 8. Finns förmågan om den inte kommer av sig själv : Röster om bedömning av kunskaper och förmågor hos elever med dyslexi i skolans sociala praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Jonna Wikström; [2017]
    Nyckelord :Dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; bedömning anpassningar; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att belysa hur några elever med dyslexidiagnos, samt några av deras lärare, resonerar kring betyg och bedömning. Intervjuer har använts som metod för att kunna lyfta fram lärarnas och elevernas tankar och erfarenheter kring det undersökta ämnet. LÄS MER

  4. 9. Supported Education (SEd) - Utbildning med stöd : En kvantitativ studie om individanpassat stöd till att slutföra högre utbildning, främst för personer med psykiska funktionshinder

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Ove Valodius; [2016]
    Nyckelord :Supported Education; Psychiatric disability and education; Psychiatric rehabilitation; Recovery; Supported Education; Psykiskt funktionshinder och utbildning; Psykiatrisk rehabilitering; Återhämtning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer i psykiatrisk rehabiliteringsteori som var de viktigaste stödjande och hindrande faktorerna för att deltagare i arbetslivsinriktad rehabilitering skulle kunna slutföra gymnasial/eftergymnasial utbildning och få ett arbete på dagens arbetsmarknad. Deltagarna i denna studie kom från fyra verksamheter inom Supported Education (SEd) i Sverige. LÄS MER

  5. 10. Att känna sig annorlunda - fyra gymnasieelevers livsvärldsberättelser om sin studiesituation

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jan Engström; [2014-08-21]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; dyslexi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur fyra gymnasieelever med dyslexidiagnos upplever sin studiesituation. Med ökad förståelse för och kunskap om de svårigheter dessa elever är i, kan förutsättningar skapas för en utveckling av de stödåtgärder som sätts in. LÄS MER