Sökning: "Berikning"

Visar resultat 26 - 30 av 155 uppsatser innehållade ordet Berikning.

  1. 26. Vilka faktorer påverkar avelsarbetet med snöleoparder i europeiska djurparker?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Mattias Johansson; [2021]
    Nyckelord :snöleopard; mortalitet; avelsarbete;

    Sammanfattning : Snöleoparden (Panthera uncia) har länge ansetts hotad i det vilda, både av tjuvjakt, men på senare tid även av habitatförlust från miljöförändringar och människopåverkan. Sedan slutet av1900-talet så har det funnits ett internationellt samarbete i avelsrutiner, och majoriteten av hållarna utanför kinesiska fastlandet är med i samma stambok för att se till att hålla arten genetiskt diversifierad. LÄS MER

  2. 27. Livspusslet i en tid av gränslöshet : Digitalisering och samspelet mellan arbetsliv och privatliv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Evelina Olsson; Agnes Wandebäck; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; Distansarbete; Gränslöshet; Balans; Berikning; Konflikt;

    Sammanfattning : Ett intresse för frågor kopplade till det ständigt aktuella “livspusslet” förde oss in på hur villkoren och förutsättningarna på arbetsmarknaden har förändrat vårt arbetssätt till följd av digitalisering och teknologisk utveckling. Digitala hjälpmedel har resulterat i att medarbetare kan utföra sina arbetsuppgifter oberoende tid och rum, ett fenomen som benämns gränslöshet. LÄS MER

  3. 28. Hur individanpassas undervisningen för de starka eleverna i matematik? En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :jenifer Fallström; Sara Berggren; [2021]
    Nyckelord :Acceleration; Berikning; Coachning och Sociokulturella perspektivet; Särskilt begåvad elev; Högpresterande elev; Differentierad undervisning;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen (SFS 2010:800) har alla elever rätt till en likvärdig och meningsfull utbildning. Det innebär att varje elev, oavsett fallenhet eller svårighet i undervisning har rätt till vägledning och stimulans för att nå längre i sin kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 29. Jag har inga riktlinjer för hur jag ska differentiera undervisningen för högpresterande elever : en kvalitativ analys om hur högpresterande och begåvade elever identifieras och hur undervisningen differentieras för dessa elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Daniel Hidgård; Elin Welander; [2021]
    Nyckelord :Acceleration; begåvade; berikning; coachning; differentiering; högpresterande; identifiering; matematik; nivågruppering; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Utifrån Skollagen (Utbildningsdepartementet 3 kap. 2§) har alla elever rätt till att utvecklas efter sina förutsättningar. Enligt den tidigare forskningen (Pettersson, 2011: 219) och den insamlade empirin framgår det att skolorna fokuserar på eleverna som ej når kunskapsmålen. LÄS MER

  5. 30. Balansen mellan arbete och fritid när arbetet flyttar hem : En kvantitativ enkätstudie om självupplevd work-life balance för de som nu arbetar hemifrån under covid-19 utifrån ett genusperspektiv

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Emelie Berglund; [2021]
    Nyckelord :kvantitativ; balans mellan arbete och privatliv; konflikt; berikning; könsskillnader;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om en skillnad existerar mellan kvinnor och män avseende balansen mellan arbete och fritid samt fritid och arbete för de som arbetar hemifrån på grund av covid-19. Detta i avseende både konflikt samt berikning. Denna studie undersöktes kvantitativt samt deduktivt. LÄS MER