Sökning: "Bild vfu"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden Bild vfu.

  1. 11. Karaktärsdesign & kreativa processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Nina Larsson; [2017]
    Nyckelord :Kreativitet; Karaktärsdesign; Didaktik; Bildpedagogik.;

    Sammanfattning : Undersökningen utgår från frågeställningarna ”Vad säger och visar en grupp elever om karaktärsdesign, sitt eget skapande och om kreativa processer?” Samt ”Hur väl fungerar några didaktiska metoder jag testar för att främja en grupp elevers kreativitet i arbetet med karaktärsdesign?” Bakgrunden till undersökningen är bl.a. LÄS MER

  2. 12. Om jag är mätt så är jag mätt - barns inflytande och pedagogers makt vid måltidssituationen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Nord; Sandra Weikert; [2017]
    Nyckelord :delaktighet; förskola; inflytande; makt; motstånd; måltidssituation; normer; regler;

    Sammanfattning : Bakgrunden till vårt intresse av att undersöka barns inflytande och delaktighet i förskolan har kommit av diskussioner med pedagoger ute på olika förskolor. Pedagogerna menar att barnen har mycket inflytande och delaktighet i verksamheten men vi har inte sett att detta förekommit när vi varit på VFU (verksamhetsförlagd utbildning) eller arbetat som vikarie. LÄS MER

  3. 13. ”Flickor är mer noggranna än pojkar” : En kvalitativ studie om resultatskillnader mellan pojkar och flickor i bildämnet sett ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annica Wiegert; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets senaste nationella ämnesutvärdering, NÄU-13, Bild i grundskolan är bild det skolämne där skillnaderna är allra störst till flickornas fördel (Skolverket 2015, 35), något som står oförändrat sedan föregående ämnesutvärdering (NU-03) gjordes tolv år tidigare (Skolverket 2004). Under mina VFU-perioder som blivande bildlärare kom jag att uppleva detsamma, att pojkar genomgående har ett sämre studieresultat än flickor i ämnet bild i högstadiet. LÄS MER

  4. 14. Lärare som marknadsförare : En studie om hur blivande gymnasielärare ser på marknadsaspekten av sitt framtida arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Niklas Carlberg; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur gymnasielärarstudenter ser på marknadsaspekten av sitt framtida yrke. Med grund i forskning om hur yrkesverksamma lärare ser på saken konstateras att den fria marknad, som idag karaktäriserar den svenska skolan, innebär att läraryrket har förändrat karaktär till förmån för marknadens logik. LÄS MER

  5. 15. Speciallärares och studenters syn på handledning och samarbete under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i särskolan

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kerstin Ahlqvist; [2015]
    Nyckelord :collaboration; compulsory school for children with intellectual disabilities; relational pedagogy; special education teachers; student; supervisor; work integrated learning WIL ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur studenter, i speciallärarutbildningen med inriktning utvecklingsstörning, upplever handledningen under sin VFU. Dessutom syftar studien till att få en bild av hur yrkesverksamma speciallärare, i särskolan, ser på samarbetet med högskolan samt få deras syn på handledning av blivande speciallärare. LÄS MER