Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Äntligen en kvinnlig författare : En kritisk diskursanalys i två läroböckeri svenska för åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gabriel Benjaminsson; [2023]
    Nyckelord :Kanon; postkolonialism; genus; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur två läroböcker i svenskämnet behandlar författare och verk ur ett kanonkritiskt samt genusperspektiv. Syftet med studien är att identifiera hur manliga, kvinnliga och vad jag har valt att kalla icke-västerländska författare presenteras i två läroböcker samt i vilket omfång dessa förekommer. LÄS MER

  2. 2. Att öka elevers materialförståelse i textilslöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Matilda Strassmann; [2023]
    Nyckelord :Textil; materialkännedom; slöjd; body-mind; LGR 22;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka elevers materialförståelse för olika textilier och förbättra deras förmåga att fatta självständiga samt välgrundade beslut utifrån det de vill skapa. Följande frågeställningar utgår undersökningen ifrån: Vad är grundläggande materialkännedom i textilslöjd för grundskoleelever?Hur kan slöjdlärare öka elevers materialförståelse i textilslöjd? Utgångspunkten för studien har sin grund i en övningsuppgift inom materialkännedom som jag genomförde med åk 9 i textilslöjd under VFU. LÄS MER

  3. 3. Rum för rörelse : Perspektiv på rörelse som kommunikativ resurs i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Kattler; [2022]
    Nyckelord :estetisk lärprocess; fysisk aktivitet; kinestetiskt lärande; logocentrism; multimodalitet; radikal estetik; rörelsekommunikation; transspråkande;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv undersökning med syfte att bidra till en fördjupad förståelse av hur kropp och rörelse kan ses som kommunikativa resurser i en lärande miljö, främst då det gäller klassrummet och elevernas möjligheter att bearbeta och förmedla innehåll kopplat till skolans ämnen och styrdokument. Studien initierades av mig som ett utvecklingsarbete utifrån min erfarenhet att kroppen och rörelsen ofta är en outnyttjad resurs ur ett lärande perspektiv i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskestudenters upplevelse av interprofessionell simulering tillsammans med läkarstudenter : "Vi måste liksom hjälpas åt för att lösa saker"

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Jicke Höök; Erik Nilsson; [2022]
    Nyckelord :interprofessionell simulering; interprofessionellt lärande; sjuksköterskestudent; akutsituation; ABCDE; CRM; SBAR;

    Sammanfattning : Sjuksköterskeutbildningen omfattar 180 högskolepoäng och leder till en sjuksköterskeexamen som ger studenten behörighet att söka legitimation som sjuksköterska. För att nå de kunskapskrav som krävs åligger det de enskilda lärosätena att sätta ihop utbildningsprogram som garanterar den kompetens som krävs. LÄS MER

  5. 5. Teknik och genus iskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :suha Al-Zubaydi; [2021]
    Nyckelord :Genus; kulturell bakgrund; skola; sociokulturell teori och teknik.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att ge en bild av sambandet mellan teknik och genus i den svenska skolan.Studien illustrerar hur man kan, genom att stödja flickor och bygga upp deras självförtroende,uppmuntra flickors intresse för ämnet teknik och visa dem att teknik inte är begränsad för någon. LÄS MER