Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Hur skapar man en dokumentärfilm, med utgångspunkt från ett dramaturgiskt bildspråk? : Med fokus på trovärdighet

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Veronica Strandman; [2014]
    Nyckelord :Dokumentärfilm; sanningsanspråk; berättandestrategi; realism; dramaturgi; bildberättande; skapande; realistik; trovärdighet;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats är att visa hur den dramaturgiska kurvan påverkar publikens sätt att ta till sig dokumentärfilm, med hänsyn till upplevelse och trovärdighet. I följande uppsats kommer man att på viktiga beståndsdelar som bidrar till hur man kan arbeta fram ett dramaturgiskt bildspråk inom det dokumentära skapandet av film. LÄS MER

  2. 7. Hur uppfattas olika remedieringar av en poetisk text till ett audiovisuellt medium som film, i synnerhet överföringen av litterära metaforer? Vilken förhållningsätt till texten anses vara mest effektivt i att meddela textens betydelse och mening i en film? Finns det märkbara skillnader i hur kvinnor och män mottager filmerna?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Manceau John; [2013]
    Nyckelord :exformation; kognition; könsskillnader; metaforer; perception; remediering;

    Sammanfattning : Vi använder oss dagligen av ett rikt bildspråk med hjälp av t ex metafor. Senaste forskning har visat att bildspråket har en stor betydelse i vårt sätt att tanka och kommunicera med varandra. Samtidigt är bildspråket betraktas som en slag avvikelse i vårt sätt att kommunicera och tänka som anser ske på en bokstavlig nivå. LÄS MER

  3. 8. En bild säger mer än tusen ord - En undersökning om barns bildskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Jönsson; [2011]
    Nyckelord :Bildskapande; Förskola; Gestaltning; Rita; Film;

    Sammanfattning : Denna undersökning grundar sig på erfarenheter där jag sett att rita är en aktivitet som uppstår spontant i stort sett alla dagar på förskolan och jag anser därav att det är relevant för min profession att undersöka denna aktivitet närmare. Syftet med undersökningen är att bidra med ökad kunskap om ritandet som spontan aktivitet och jag valde av den orsaken att rikta blicken mot vad, varför och hur barn ritar. LÄS MER