Sökning: "gärna"

Visar resultat 1 - 5 av 1466 uppsatser innehållade ordet gärna.

  1. 1. Förskollärares användning av alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Julia Malm; Clara Svensson; [2024-02-26]
    Nyckelord :AKK; förskola; förskollärare; inkludering; möjligheter och hinder;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie är syftet att undersöka hur förskollärare använder alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att bidra till inkludering, specifikt under samlingen samt hur det används i verksamheten i stort. I denna studie undersöks förskollärares användning av tecken som stöd och bildstöd. LÄS MER

  2. 2. Träningsmiljöns påverkan på ambitionsnivåer hos NIU-innebandyelever : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Linus Wahlström; Rasmus Magnusson; [2024]
    Nyckelord :tränarlänkinnebandy;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studie syftar till att undersöka om innebandyambitionerna för elever på innebandygymnasier i Sverige har ett samband med träningsmiljön i skolan. Studien består av två frågeställningar, Är träningsmiljön på innebandygymnasier i Sverige elitsatsande eller lekfull? samt Finns det samband mellan elevernas ambitioner för innebandy och träningsmiljön i skolan ur ett elevperspektiv? Metod Studiens genomförs med en enkätundersökning bland eleverna på en nationell idrottsutbildning (NIU) för att samla in data om deras ambitioner för deras innebandy kopplat till träningsmiljön som är på skolorna. LÄS MER

  3. 3. Undervisning och skrivutveckling : en kunskapsöversikt om skrivundervisningsstrategier i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Hedin; [2024]
    Nyckelord :Skrivundervisningsstrategier; skrivutveckling; skrivundervisning; svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Förmågan att skriva är en grundläggande mänsklig rättighet som är en viktig byggsten för ett aktivt medborgarskap. Därmed är skrivundervisningen i grundskolan av central vikt. LÄS MER

  4. 4. Hur avrinningskoefficienten varierar med återkomsttid - En jämförelse mellan fyra olika områden i Sverige

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Teknisk vattenresurslära

    Författare :Nina Enger; [2024]
    Nyckelord :Runoff coefficient; Return period; Modelling; MIKE ; Floodings; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : As climate change progresses, heavy rainfall in Sweden is becoming more frequent and intense, coinciding with an increase in impermeable surfaces in urban areas. This raises the risk of flooding as drainage networks may exceed their capacity due to increased runoff. LÄS MER

  5. 5. Dramapedagogik – potential, hinder och läroplansvisioner : En systematisk litteraturstudie om användandet av dramapedagogik i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Yman; Ida Wihlborg; Catharina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Drama in education; educational drama; process drama; primary education; elementary education; core values; subject knowledge; Dramapedagogik; pedagogiskt drama; processdrama; grundskola; värdegrund; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad nationell och internationell forskning från de senaste två decennierna har att säga om dramapedagogik. Därtill har studien för avsikt att undersöka vad som kan uppnås genom att använda dramapedagogik i undervisningen och hur det påverkar elevernas utveckling. LÄS MER