Sökning: "Caroline Olofsson"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden Caroline Olofsson.

  1. 16. Hur upplever personer med multipel skleros, att sjukdomen påverkar deras dagliga liv : en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Tobias Larsson; Caroline Olofsson; [2010]
    Nyckelord :Daily life; quality of life; multiple sclerosis; symptoms; experiences; Dagliga liv; livskvalitet; multipel skleros; symtom; upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva hur personer med Multipel skleros (MS) upplever att sjukdomen påverkar deras dagliga liv. Metoden var en beskrivande litteraturstudie. Arton vetenskapliga artiklar av kvalitativ och kvantitativ karaktär analyserades. Databaserna Medline via PubMed och Cinahl användes vid sökningen av artiklar. LÄS MER

  2. 17. Statlig finansiering av nyföretagande - ur ett jämställdhetsperspektiv

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Per Lagerstedt; Caroline Olofsson; Erika Grünberger; Maryam Ghahremani; [2005]
    Nyckelord :ALMI; NUTEK; nyföretagande; jämställdhet; tillväxt; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Vi vill ta reda på hur fördelningen ser ut mellan män och kvinnor som söker lån hos ALMI i samband med nyföretagande samt om det finns skillnader mellan de som får avslag och de som blir beviljade lån. Metod: Undersökningen kombinerar tillväxtteori och optimal resursallokering samt bygger på kvantitativ analys med både kvantitativa och kvalitativa variabler. LÄS MER

  3. 18. Bedömer lärare det väsentliga?: Vad är väsentligt i matematikundervisningen och vad är det lärare egentligen bedömer?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caroline Olofsson; Anna Klarin; [2005]
    Nyckelord :mathematics; essential; estimate;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vad lärare bedömer och vad de upplever vara väsentligt att elever lär sig i matematik. Vi har utgått från aktuell litteratur som vi bedömt som relevant för vårt arbete. Vi har gjort kvalitativa intervjuer med åtta lärare i den kommunala skolan som arbetar i olika samhällen. LÄS MER