Sökning: "Christina Scheller"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Christina Scheller.

  1. 1. Brott och straff i lättläst adaption : En komparativ analys av Fjodor Dostojevskijs Brott och straff och romanen i lättläst bearbetning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Fredrik Wahlström; [2021]
    Nyckelord :easy-to-read literature; easy-to-read adaptation; Fyodor Dostoevsky; Crime and punishment; motives; chock; identification; reading experience; reading motivation; literacy.;

    Sammanfattning : In the current landscape of Sweden, easy-to-read literature demand is surging. But the opinions of its shape and form are being questioned: is this type of literature in reality easier to understand, or is the removed content in fact making it less comprehensive? The study’s purpose is to analyze easy-to-read literature’s ability to manage complex motives, and if it changes the reading experience from the original. LÄS MER

  2. 2. Datorspel: ”Ett modernt kulturarv”? – datorspelens plats i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sebastian Hansson; Mirelle Jarltoft; [2018]
    Nyckelord :affinity groups; artefakt; datorspel; den närmaste utvecklingszonen; det vidgade textbegreppet; litteracitet; motivation; primär socialisation; sekundär socialisation; spellitteracitet; digital litteracitet;

    Sammanfattning : Olika former av digitala medier är något som får allt större plats både i samhället och i skolan. I detta arbete har vi därför undersökt datorspelens pedagogiska möjligheter för kunskaps-utveckling utifrån de didaktiska frågorna i svenskämnet på en gymnasieskola med en utpräglad datorspelsprofil. LÄS MER

  3. 3. Litteraturundervisningens verkliga förmåga att frambringa känslor : - En studie om litteraturundervisningens förmåga att känslomässigt beröra elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Mathias Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Emotions; literature education; secondary schools; education;

    Sammanfattning : In the current curriculum Gy 11 the literature education is described as one of two major parts of the Swedish language subject, which means that the majority of Swedish school children come in contact with literature during their school years in one way or another. In the dissertation Between Dante and Big Brother, A study of  secondary school student text encounters Christina Olin-Scheller highlights that emotions are important for texts to be understood, unfortunately, a rarely raised  factor as a key component in education. LÄS MER

  4. 4. Mellan A-traktor och skönlitteratur : Didaktiska metoder i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Niclas Green; [2013]
    Nyckelord :teaching; multi-modal text; intermediality; intertextuality; didactic methods; upper secondary school; undervisning; multimodala texter; intermedia; didaktiska metoder; gymnasiet;

    Sammanfattning : The purpose of my project is to determine how a multimodal/intermedial text can be used when teaching in upper secondary school. Can using a text that to some point is current in the pupils’ lives lift the interest for the specific subject? I opted to pick up Gunther Kress’ research, Diana Laurillard’s book and Christina Olin-Scheller’s work on the subject. LÄS MER

  5. 5. Matcha repertoarerna och fånga pojkars läsintresse

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Carina Källman; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på om skolans och pojkarnas textvärldar matchar varandra. Detta görs genom att undersöka vilka urvalsmetoder och arbetsmetoder svensklärarna i åk 7-9 använder sig av. LÄS MER