Sökning: "Demokrati gy11"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Demokrati gy11.

  1. 1. Demokrati – så länge den är bekväm : En diskursanalytisk studie över den process som formade både dagens skollag SFS 2010:800 och Gymnasieskolans läroplan Gy11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Joel Bygg; [2018]
    Nyckelord :Curriculum; Discourse; Michel Foucault; Chabal; Daloz; Social Science; Teaching; Core values; Epistemology; Law; Läroplan; Diskurs; Michel Foucault; Chabal; Daloz; Kulturell mening; Ämnesplan; Demokratiuppdrag; Värdegrund; Epistemologi;

    Sammanfattning : The Swedish curriculum for the upper secondary school has been through a major change in the new corriculom that came in 2011 together with the new law concerning the Swedish schoolsystem (SFS 2010:800). The process behind these documents has been the main purpose and goal of this study. LÄS MER

  2. 2. Estetiken i skolpolitiken En jämförande analys av forskning om estetiska ämnens betydelse för lärande, deras roll i gymnasiereformen Gy11 samt i läroplanen Lgy 11

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sofia Hagström; Linn Martinez Carlberg; [2015-03-16]
    Nyckelord :Konst; Estetiska ämnen; Demokrati; Bildning;

    Sammanfattning : The artistic subjects disappeared from the obligatory curriculum of the Swedish secondary school in 2011. The purpose of this work is to analyze to which extent the new curriculum Lgy11 is based on scientific results when it comes to the role the aesthetics were given. LÄS MER

  3. 3. Skolans mångtydiga grund: En intervjustudie om sju gymnasielärares uppfattningar gällande begreppet demokrati i läroplanen GY11

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Simon Strömberg; Mersija Fetibegovic; [2014]
    Nyckelord :lärare; uppfattningar; demokrati; GY11; läroplansf;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att redogöra för hur sju lärare i Göteborgsområdet uppfattar formuleringar kringbegreppet demokrati i läroplanen för gymnasieskolan 2011 (GY11). Syftet motiverades mot bakgrund av attläroplanen betonar begreppet demokrati, utan att ha någon uttalad definition av det. LÄS MER

  4. 4. Demokrati i den svenska gymnasiereformens utvecklingsprocess. : En djupstudie om utvecklingen av ämnesplanen för programmering.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karl Ljunggren; David Lundholm; [2013]
    Nyckelord :kursplansutveckling; ämnesplansutveckling; programmering; demokrati;

    Sammanfattning : Denna studie av utvecklingen av ämnesplanen för programmering i gymnasiereformen GY11 undersöker detaljerat hur utvecklingsprocessen gick till ur ett demokratiskt perspektiv, vilka typer av aktörer som medverkade i processen och på vilket sätt som aktörer påverkade Skolverket i utvecklingen. Studien undersöker Skolverkets dokumentation av arbetsgången för framtagningen av ämnesplanen för programmering i gymnasiereformen GY11. LÄS MER

  5. 5. Demokratiteoretisk analys av läromedel i Samhällskunskap : En kvalitativ studie om det demokratiteoretiska innehållet i läromedel för Samhällskunskap 1a1 och 1b under GY-2011

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Niklas Ahlström; [2013]
    Nyckelord :democratic education; democratic theory; Civic Education; educational materials; ideal democratic models; intentional approach; demokratiundervisning; demokratiteori; Samhällskunskap; läromedel; läroböcker; demokratiteoretiska ideal modeller; medvetet förhållningsätt;

    Sammanfattning : This qualitative study is done with the purpose of creating understanding for the theoretical democratic content in educational materials for Civic Education courses 1a1 and 1b during GY-11, so teachers create an intentional approach when using educational materials in their democratic education. This was motivated as important considering the reduction in obligatory Civic Education for the vocational programs. LÄS MER