Sökning: "Det synliga och det osynliga"
Visar resultat 21 - 25 av 49 uppsatser innehållade orden Det synliga och det osynliga.
21. "Aldrig nånsin kan jag vara färdig" : en kvalitativ intervjustudie om tröst i mötet med personer med demenssjukdom
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Det finns ungefär 160 000 personer med demenssjukdom i Sverige. Demenssjukdomar går inte att bota, och leder successivt till funktionsnedsättningar som påverkar den sjuke och dess närstående under många år. LÄS MER
22. Under samma tak men ändå skilda världar. En kvalitativ studie om könsnormer i förskolebarns fria lek
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I förskolans verksamhet är den fria leken en aktivitet som enligt erfarenhet får stort utrymme. Här lämnas de äldre barnen ensamma att själva besluta över vem de ska leka med och vad. I den fria leken behöver barn förhålla sig till könsnormer och även den makt som inom dem reglerar deras sätt att agera. LÄS MER
23. Investigating the stability of a laser-based plasma x-ray source
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Kemisk fysik; Lunds universitet/Fysiska institutionenSammanfattning : The use of laser based plasma x-ray sources (LPXS) has quickly expanded during the past decades due to rapid development of ultrafast laser systems. These sources are used in many research applications such as emission, absorption and particularly time-resolved spectroscopy. LÄS MER
24. Ovisshetens uttryck : En empirisk studie baserad på berättelser om ovisshet.
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Background: Many people within the health care system experience uncertainty. Uncertainty can be described as a feeling, a condition or as a phenomenon. Uncertainty is often associated with stress and an emotional burden among patients. LÄS MER
25. Matematik med toddlarna, det bara händer : Ett examensarbete om de yngsta barnens matematiserande på förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : I vår studie har vi valt att fokusera på hur pedagogerna anser de arbetar matematiskt med de yngre barnen samt på vilket sätt de synliggör matematiken för dem. Vi har även undersökt om pedagogerna anser om det är någon skillnad i arbetssätt beroende på vilken åldersgrupp de arbetar med. LÄS MER