Sökning: "Didaktisk läroplansanalys"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Didaktisk läroplansanalys.

  1. 1. Eleven i Sen-Moderniteten : En Läroplansanalys och Didaktisk Modell

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Renato Johnsson Nuñez; [2024]
    Nyckelord :Late modernity; Anthony Giddens; Curriculum analysis; Didactic model; Globalisation; Sen-modernitet; Anthony Giddens; Läroplansanalys; Didaktisk modell; Globalisering;

    Sammanfattning : Denna avhandling tillämpar Anthony Giddens teori om sen-modernitet på gymnasieutbildningen, och i synnerhet dess inverkan på föreställningarna om ’jaget’ och självidentiteten. Den ger svar på den didaktiska frågan ”till vem?”. LÄS MER

  2. 2. Myntets baksida : Konsekvenser av kraven på flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen – en didaktisk analys

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sanna Hillerdal; [2022]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; digitalisering; individualisering; flexibilitet i undervisning;

    Sammanfattning : Problemet i denna studie handlade om hur lärare inom vuxenutbildningen hanterar kravenpå flexibilitet och individanpassning av undervisningen i relation till digitalisering. Studienssyfte var att med utgångspunkt i styrdokumentens krav på flexibilitet och individanpassning,fördjupa kunskapen om vad digitaliseringen inom vuxenutbildning innebär för undervisningoch lärarnas didaktiska förståelse. LÄS MER

  3. 3. I jakten på…? : En (ämnes)didaktisk läroplansanalys – förskollärarens handlings- och tolkningsutrymme inom förskolans utbildningsverksamhet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Carolina Karlsson; Emma Bard; [2018]
    Nyckelord :Pedagogical content knowledge; läroplansanalys; läroplaner för förskolan; förskollärarens handlings- och tolkningsutrymme; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka tolknings- och handlingsutrymme förskolans styrdokument ger förskollärare, i relation till förskolans uppdrag samt de nationella målen och riktlinjerna i läroplanstexterna och hur detta har förändrats över tid. Teoretiskt perspektiv för studien är läroplansteori samt metodval är en mixad metod mellan kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER