Sökning: "Early Childhood for Sustainable Education"

Visar resultat 11 - 12 av 12 uppsatser innehållade orden Early Childhood for Sustainable Education.

  1. 11. En miljöetisk tolkningsfråga : Hållbar utveckling i den svenska grundskolans läroplan, kursplaner och undervisning i biologi och hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Sjöberg; [2014]
    Nyckelord :Environmental ethics; ecocentrism; anthropocentrism; education for sustainable development; environmental education; Miljöetik; ekocentrism; antropocentrism; lärande för hållbar utveckling; miljöundervisning;

    Sammanfattning : Idag står vi inför utmaningen att leva inom vår planets gränser. För att uppnå en hållbar utveckling krävs det en förändring i tankesätt, värderingar och livsstil menar UNESCO-UNEP. Detta kan åstadkommas genom en fundamental förändring i utbildningen från tidig barndom. LÄS MER

  2. 12. Children’s systems telling and the story of a meatball’s social-ecological system : A narrative approach to systems thinking in early childhood education for sustainable development

    Magister-uppsats, Stockholm Resilience Centre

    Författare :Ebba Åkerman; [2012]
    Nyckelord :Early childhood education for sustainable development; systems thinking; systems telling; narration;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate how young children’s narration of an everyday object, the meatball, is a beneficial approach to systems thinking and if something emerges that could be useful in education for sustainable development in early childhood education. In a world of complexities, our role as participants in systems encompassing food, energy and waste is neglected in favor of drawing attention to individual events. LÄS MER