Sökning: "Emilia Ståhl"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Emilia Ståhl.

  1. 1. Genusordning och jämställdhet i fyra religionsläromedel : En hermeneutisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emilia Ståhl; Filip Sterving; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; läromedelsanalys; religionsläromedel; genusordning;

    Sammanfattning : In today’s society there is a teaching dominated by teaching aids. Selander & Skjelbred (2004) describes the concept of teaching aids and define it as a resource for teaching and learning. The author highlights how teaching aids are referred to as collective names for textbooks, exercise books, reading books and dictionaries. LÄS MER

  2. 2. Förändring av gårdsmiljöer i miljonprogramsområden för att påverka segregation

    Kandidat-uppsats, Växjö universitet/Institutionen för teknik och design

    Författare :Emilia Karlsson; Ståhl Matilda; [2019]
    Nyckelord :Million program area; Housing segregation; outside environment; Security; Community space; Zoning; Miljonprogramsområde; Boendesegregation; Gårdsmiljö; Trygghet; Gemensamhetsutrymme; Zonering;

    Sammanfattning : I mitten av 1900-talet skedde en radikal förändring av bostadsutvecklingen i Sverige. Förändringen kom att kallas miljonprogrammet där en miljon nya och moderniserade bostäder och bostadsområden uppfördes under en tioårsperiod. Många av dessa bostadsområden upplevs som otrygga, nedgångna och flera av dessa områden är idag segregerade. LÄS MER

  3. 3. "Det finns aldrig en stol" : Barns möten i en Reggio Emilia-inspirerad förskolemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Ståhl Jonsson; [2015]
    Nyckelord :Reggio Emilia; fysisk inomhusmiljö; socialt samspel; den tredje pedagogen;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare i Reggio Emilia-inspirerade förskolor förhåller sig till den fysiska inomhusmiljön, och dess betydelse för barns sociala samspel. Enligt styrdokumenten ska förskolemiljön utgå från barnen, samt locka dem till utforskande genom lek. LÄS MER