Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  2. 2. Mellanchefen & hantering av medarbetares motstånd mot förändring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Elsa Berg; Alicia Bergström; [2024]
    Nyckelord :Middle manager; employee resistance to change; change aversion; change management; managing resistance to change.;

    Sammanfattning : Titel: Mellanchefen & hantering av medarbetares motstånd mot förändring Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Elsa Berg och Alicia Bergström Handledare: Emilia Kvarnström   Datum: 2024 - Januari   Syfte: Idag driver företag ständigt förändring- och utvecklingsarbeten och med förändringar kommer ofta motståndsreaktioner. Motstånd mot förändring från medarbetare behöver bemötas och hanteras för att förändringar ska kunna fortgå i verksamheter. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan hållbarhetssignalering och lönsamhet : En kvantitativ studie av miljö, sociala och ekonomiska signaler i företags hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Vilma Andersson; Lovisa Skagerlind; [2023]
    Nyckelord :Lönsamhet; Hållbarhetsrapportering; ROA; ROE; Signalteori;

    Sammanfattning : Date:                                   2023-05-30   Level:                                  Bachelor's Thesis in Business Administration, 15 credits   Department:                        School of Business, Society and Technology, Mälardalen University   Author:                               Vilma Andersson        Lovisa Skagerlind                                                 99/05/10                 99/08/09 Title:                                  The relationship between sustainability signalling and profitability -   A quantitative study of environmental, social and economic signals in companies sustainability reports Supervisor:                         Aija Voitkane  Keywords:                          Profitability, Sustainability reporting, ROA, ROE, signal theory Research questions:            What is the relationship between signalling sustainability in environmental, social and economics and profitability of companies?                                      Aim:                                 The purpose of this study is to investigate whether there is a connection between sustainability reporting and profitability. Method:                        The study applies a quantitative cross-sectional study with a deductive approach. LÄS MER

  4. 4. Kommunikationsstrategier vid regelförändring: En fallstudie om implementeringen av IFRS 16

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Aleksandar Pijunovic; Hugo Rosén; Elin Woldt; [2023]
    Nyckelord :IFRS 16; Redovisningskommunikation; Standardövergång; IASB:S föreställningsram; Impression management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatstitel: Kommunikationsstrategier vid regelförändring Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH69 Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 HP Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet Författare: Aleksandar Pijunovic, Hugo Rosén och Elin Woldt Handledare: Alexander Hedlund Nyckelbegrepp: IAS 17, IFRS 16, regelförändring, leasing, kommunikation Syfte: Syftet med studien är att undersöka om företags kommunikationsstrategier vid regelförändring kan förklaras med IASB:s förreställningsram respektive impression management. Metod: Kvalitativmetod med en fallstudie Föreställningsram: Referensramen tar grund i de grundläggande kvalitativa egenskaperna i IASB:s föreställningsram samt kommunikationsstrategin impression management. LÄS MER

  5. 5. Aggressiva skatteplaneringens påverkan och syn på samhället ur ett företagsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Ninos Ani; Moses Sahyoun; [2023]
    Nyckelord :Aggressiv skatteplanering; skatteplanering; Etik samt moral ur ett skatteperspektiv;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Datum:   2023-05-31 Nivå:           Kandidat i Företagsekonomi, 15 hp Institution:  Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare:  Ninos Ani  Moses Sahyoun             Titel:   Aggressiva skatteplaneringens påverkan och syn på  samhället ur ett företagsperspektiv Handledare:  Leanne Johnstone Nyckelord:  Aggressiv skatteplanering, skatteplanering, etik samt moral ur ett skatteperspektiv Forskningsfråga/or: Hur påverkas företag av att aggressiv skatteplanering  sker i samhället och vad är deras syn på detta? Syfte:   Syftet med undersökningen är att förstå mer om företags perspektivet     kring aggressiv skatteplanering. Studien ämnar att bidra till den begränsade diskussionen kring om aggressiv skatteplanering är  etiskt korrekt. LÄS MER