Sökning: "Förmågor matematik problemlösning"

Visar resultat 16 - 20 av 96 uppsatser innehållade orden Förmågor matematik problemlösning.

  1. 16. Den muntliga matematiken : En kvalitativ studie om hur åtta lärare i årskurs F–3 beskriver arbetet med att utveckla elevers förmåga att muntligt utbyta matematiska idéer och tankeprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Björklund; Maria Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :matematik; kommunikationsförmåga; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskaper om vilka möjligheter och utmaningar åtta F-3 lärare upplever när de undervisar för att utveckla elevers förmåga att muntligt utbyta matematiska idéer och tankeprocesser. För att fördjupa dessa kunskaper har en kvalitativ ansats använts med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 17. Problemlösning i läromedel : matematiska förmågor som eleverna kan utveckla genom problemlösningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; matematik; matematiska förmågor; problemlösning; rika problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att det är vanligt att inom ämnet matematik använda sig av läromedel. Skolverket (2019) har fastställt i kursplanen för matematik att undervisningen ska behandla flera olika områden där eleverna ska få en möjlighet att utveckla deras matematiska förmågor. Ett av dessa områden innefattar problemlösning. LÄS MER

  3. 18. Matematikundervisning i socialt samspel : Lärares beskrivningar av undervisning genom problemlösning i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emelie Stenemo; Lisa Skandevall; [2021]
    Nyckelord :Matematikundervisning; socialt samspel; problemlösning; samarbete; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Elever ges fler möjligheter att förstå matematik om de får samtala och delta i organiserade diskussioner i socialt samspel med andra. Då problemlösningsuppgifter inte har en given lösningsmetod och många gånger kan lösas på flera olika sätt, kan de lämpa sig väl för detta sociala samspel. LÄS MER

  4. 19. Utveckla entreprenöriella förmågor genom problemlösning i matematik : Utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för utbildning och lärande

    Författare :Malin Sjödén; [2021]
    Nyckelord :Entreprenöriell; problemlösning; förmågor; lärare; 1–3; matematiska problem; entreprenörskap; öppna uppgifter; rika problem; MOSAIK;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka entreprenöriella förmågor lärare anser att elever får möjlighet att utveckla genom problemlösningsaktiviteter i matematik. Frågan är relevant eftersom entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom all undervisning enligt Lgr11 (Skolverket, 2019). LÄS MER

  5. 20. Problemlösning : Lärares uppfattningar om matematisk problemlösning i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anna Nygaard; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; kvalitativ studie; lärares uppfattningar; matematik; problemlösning;

    Sammanfattning : Problemlösning är en stor del av matematikundervisningen och en relevant kunskap som elever i grundskolan behöver besitta. Det är flera förmågor som tränas i arbete med problemlösning och i möte med problemlösningsuppgifter ges eleverna förutsättningar att utveckla sin matematiska förmåga. LÄS MER