Sökning: "Förskollärarens roll"
Visar resultat 16 - 20 av 248 uppsatser innehållade orden Förskollärarens roll.
16. Uppfattningar om lekens betydelse för barns utveckling och lärande
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om leken har samma betydelse för barns lärande och utveckling i förskolan som i förskoleklassen. Vi önskar skapa en djupare förståelse om förskollärarens uppfattningar kring leken. LÄS MER
17. Den fria lekens betydelse En pilotstudie om förskollärares syn på leken i relation till barns lärande och utveckling i förskolan och förskoleklass
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Leken är beskriven som en viktig del för barns lärande och utveckling genom litteratur och styrdokument som man får ta del av under utbildningen till förskollärare, däremot har förskoleklassen ett schema som är mer styrt än förskolan i Sverige. Denna studie syftar till att undersöka förskollärares syn på fri lek i relation till barns lärande och utveckling både i förskolan och förskoleklassen. LÄS MER
18. Bemötande av barn i affekt : En kvalitativstudie om förskollärarens roll och strategier vid bemötande av barn i affekt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker förskollärarnas åsikter och erfarenheter av affekt och affektsituationer samt deras syn på det stöd de erhåller från verksamheten för att effektivt bemöta barn i affekt. Genom semistrukturerade intervjuer har åsikter, strategier och uppfattningar samlats in från erfarna förskollärare. LÄS MER
19. Möjligheter och utmaningar i den pedagogiska måltiden : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till måltidssituationen i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I den här studien har syftet varit att undersöka förskollärares uppfattningar angående den pedagogiska måltidens ändamål. För att undersöka syftet har vi använt oss av semistrukturerade kvalitativa intervjuer där vi har intervjuat totalt sex förskollärare från fyra olika förskolor. LÄS MER
20. ”Blir jag inbjuden i den fria leken så deltar jag jättegärna” : En studie om förskollärares roll i den fria leken inomhus och utomhus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Leken i förskolan anses vara central och forskning visar att synen på den fria leken hos förskollärare skiljer sig åt och blir därför ett komplext område inom förskolans värld. Förskollärares roll i den fria leken har studerats antingen inomhus eller utomhus, men inte tillsammans. LÄS MER