Sökning: "Gambling addiction"
Visar resultat 31 - 35 av 93 uppsatser innehållade orden Gambling addiction.
31. En intervjustudie om yrkesprofessionella spelberoendebehandlare och deras perspektiv på sitt nuvarande och framtida arbete i förhållande till digitaliseringen
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Idag har omkring 340 000 personer i Sverige någon grad av spelproblem, vilket är drygt 4 procent av befolkningen mellan 16–87 år. Cirka 165 000 personer delar hushåll med någon som har ett problemspelande och 68 000 utav dem är barn. LÄS MER
32. Gymnasieelevers uppfattningar om spel om pengar : - En studie om elevers attityder och kunskaper
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Inclusion of gambling in Swedish public health program ANDTS creates opportunities for preventative teaching in Swedish upper secondary school. The study explores differences between gambling and non-gambling youth. Students are interviewed to provide insight to effective teaching. LÄS MER
33. Spelberoende och hälsopåverkan : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Spelberoende är idag ett folkhälsoproblem som både drabbar den spelberoende själv och dennes anhöriga. Riskfaktorer kopplade till spelberoende är många, men det saknas samstämmighet. Dessutom är skyddsfaktorerna få. Trots att det finns en åldersgräns för pengaspel är många unga drabbade där samsjuklighet är vanligt. LÄS MER
34. Correlations and similarities between Loot Boxes and Gambling
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)Sammanfattning : Loot boxes are items in video games that contain a randomized reward. Some of them can be purchased with real-world money. In recent years loot boxes have become very common in almost all of the top games. Because of its similarities to gambling there have been thoughts on branding loot boxes as a form of gambling. LÄS MER
35. Spelberoende och spelrelaterade stödföreningar under Covid-19-pandemin: En kvalitativ studie om uppfattningar av spelberoende och arbetet inom spelrelaterade stödföreningar under Covid-19-pandemin
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this study was to examine the experiences of resources/employees concerning gambling addiction and the work within the support organizations targeting gambling addiction during the outbreak of the Covid-19-pandemic. To examine the phenomenon, we conducted seven qualitative semistructured digital interviews with individuals active in Swedish support organizations for gambling addiction whereof the results of the interviews were analyzed by using two psychosocial theoretical frameworks. LÄS MER