Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förändringar i elevers läshastighet och avkodningsförmåga med intensiv lästräningsmetod : – En kvasiexperimentell studie med hjälp av läslistor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ida Kling; [2023]
    Nyckelord :avkodning; läshastighet; Wendicks läslistor; flickor och pojkar;

    Sammanfattning : I föreliggande studie var att se hur elevers läshastighet och avkodningsförmåga påverkades efter användning utav Wendicks läslistor under fem veckor. Studien har utgått från frågor som: Vilka elevgrupper verkade gynnas eller missgynnas av denna metod? Finns det några skillnader i relation till kön och hur upplever eleverna själva intensivträning med Wendicks läslistor? Som metod användes kvasi-experiment där redan befintliga grupper fanns och randomisering inte var aktuellt. LÄS MER

  2. 2. "Då känns det att jag kan läsa" - en intervention med upprepad läsning i helklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sophie Hylén Landström; [2016]
    Nyckelord :inkludering; helklass; läsflyt; läsintervention; upprepad läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstraktHylén Landström, Sophie (2016), ”Då känns det att jag kan läsa” – en läsintervention med upprepad läsning i helklass. Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Rydaholmsmetoden - en fungerande meod?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Olsson; [2012]
    Nyckelord :dyslexi; LUS; läs- och skrivsvårigheter; Läsutvecklingsschema; Rydaholmsmetoden; Vingböckerna;

    Sammanfattning : Under min verksamhetsförlagda utbildningstid (hädanefter förkortat vfu) observerade jag många elever som alla kämpar på sitt eget sätt med sin läsning, och jag intresserade mig snabbt för hur lärare och skola kan hjälpa dessa elever med sina svårigheter och blev på så sätt introducerad för en metod som heter Rydaholmsmetoden. Rydaholmsmetoden är en metod som ska hjälpa eleverna att träna upp sin läshastighet och sin ordkunskap, och trots att metoden ej har en forskningsgrund så används den flitigt vid min VFU-skola där eleverna träffar en speciallärare två till tre gånger i veckan i 20 minuters pass där de tränar på att förbättra sin läsning genom arbete med just Rydaholmsmetoden. LÄS MER

  4. 4. Datorlästräning! : Är det något för elever i år 1?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ulla Saldner; Birgitta Sixtensson; [2012]
    Nyckelord :Datorlästräning; flash-cardsträning; läsflyt; ordavkodning; ortografisk läsning; upprepad läsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om flash-cardsträning med datorprogrammet ”Hitta Ord” kan påverka elevernas ordavkodning i år 1. Studiens syfte var också att se om elevens koncentration och motivation under datorlästräningen förändrades och i så fall på vilket sätt. LÄS MER

  5. 5. Kalla fötter ­ en kvalitativ studie kring hur pedagoger aktivt arbetar med läs- och skrivinlärning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rebecca Hansen; Liselott Andersson; [2007]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; metodkännedom; aktivt arb;

    Sammanfattning : Inledning och syfteVårt arbete handlar om läs- och skrivinlärning och dess utveckling både inom yrkesverksamhet och inomlärarutbildning. I inledningen presenteras vårt intresse för ämnet och varför vi valt att undersöka detta. LÄS MER