Sökning: "ortografisk läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden ortografisk läsning.

  1. 1. Stavningsmedveten läs- och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Flodin; [2022-10-14]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; stavning;

    Sammanfattning : Att kunna stava kan tyckas få allt mindre betydelse i dagens samhälle med ny teknik som hjälper den som har svårt att stava. Samtidigt är läsning och skrivning två tätt sammanflätade processer som kompletterar och stödjer varandra på flera sätt. LÄS MER

  2. 2. Att växa med ord : en studie om ordförrådets betydelse för läsutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofi Vistby Peterson; Eleonor Källman; [2021]
    Nyckelord :ordförråd; läsförståelse; automatiserad ortografisk avkodning; nivå-2 ord; ordförståelsestrategier; språklig sårbarhet; djuparbete med ord; läsförståelse;

    Sammanfattning : Det ställs stora krav på elevers språkliga förmågor gällande läsning, ordförråd och förståelse iskolan. Elever i språklig sårbarhet kan möta stora utmaningar i skolan när läsningen blir merbetydelsefull för att lära.Syftet med studien var att belysa ett antal lärares arbete med att främja alla eleversordförrådsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Kod 9 : En interventionsstudie med intensiv, upprepad parläsning i helklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marie Karlsson; Anneli Jonsson; [2019]
    Nyckelord :avkodningsförmåga; läsinlärning; lästräning; fonologisk läsning; ortografisk läsning;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate if an intensive, repeated, paired reading intervention consisting of three minutes of reading three times a day could improve student decoding skills of all students, including those in language difficulty. In 2016, Hylén Landström showed that a reading intervention of two minutes twice a day did not result in an improvement in student decoding skills. LÄS MER

  4. 4. Läsundervisning i samband med ljudningsstrategi och helordsläsning : En studie om läromedel och olika läsinlärningsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Matilda Mattsson; Monica Wiklund; [2017]
    Nyckelord :Visuell strategi; fonologisk strategi; ortografisk strategi; ordavkodning; sociokulturellt perspektiv; pragmatism; lärarhandledning; läromedel; läsinlärning;

    Sammanfattning : I juli 2016 kom det nya kunskapskravet om att elever i slutet av årskurs 1 ska kunna läsa meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerande sätt. Vi har i vår studie undersökt vilka strategier för ljudningsstrategi och helordsläsning som några olika läromedel innehåller. LÄS MER

  5. 5. En gymnasielärares erfarenheter av läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Helen Andersson; [2012]
    Nyckelord :reading and writing disabilities; dyslexia; coping strategies; secondary school; lifestory; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; strategier; gymnasiet; livsberättelse;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this essay is to increase the knowledge of which strategies students with reading and writing disabilities or dyslexia use to learn in secondary school. The study aims to examine the following questions: Which coping strategies do students with reading and writing disabilities use in their studies? How can remedial teachers support students with reading and writing disabilities in their learning process? The study consists of two interviews with a total of three hours recorded material made with a secondary school teacher who teaches Swedish and English. LÄS MER