Sökning: "school and concentration ability"
Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden school and concentration ability.
1. Arbetsterapeutiska interventioner i skolan för barn med ADHD- en scoping review
Magister-uppsats, Jönköping UniversitySammanfattning : Introduktion: Barn med ADHD upplever svårigheter i miljön de befinner sig i, främst skolan. Skolupplevelsen är utmanande och prestationen är sämre än förväntat. Oförmåga till stillasittande och upprätthålla koncentrationsförmågan medför svårigheter att prestera akademiskt. LÄS MER
2. Poppelns tillväxt på granåker i Götaland
Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest ManagementSammanfattning : Forskning angående poppel finns i dagsläget i mindre omfattning. Poppeln befinner sig i grundforskningsstadie och mer kunskap behövs för att bemästra ”Sveriges eukalyptus”. I studien har det utförts insamling av datamaterial från poppelbestånd som vuxit på två olika marktyper i Götaland. LÄS MER
3. Ger en stark kropp en stark övning? : En fenomenologisk självstudie av sambandet mellan styrketräning och koncentrationsförmåga.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Denna självstudie syftar till att undersöka vilka effekter tidpunkten för fysisk aktivitet kan ha på koncentrationsförmåga vid övning på instrument samt vilka förutsättningar och/eller hinder som finns för god koncentrationsförmåga. Studien tar utgångspunkt i två frågeställningar; 1) Hur upplever jag att tidpunkten för fysisk aktivitet inverkar på min koncentrationsförmåga vid övning på instrument? och 2) Vilka förutsättningar och/eller hinder för god koncentration upplever jag i min livsvärld? Studien genomfördes i två perioder där jag i period ett tränade innan skoldag och period två tränade efter skoldag. LÄS MER
4. Product design for children with NDD diagnoses
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD) is a collective name for diagnoses such as ADHD, ASD/Autism, Tourette’s syndrome and language disorders. A child with these diagnoses has different deficits that can be divided into the following problem areas; Social interaction, Learning difficulties, Memory and motor skills, and Concentration difficulties. LÄS MER
5. Elevcentrerad schemaläggning : Möjligheter för ökat lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : To do a schedule for pupils in a school-setting is a hard and arduous task for any school. The purpose of this study was to investigate the possibility to move towards an pupil-oriented scheduling process in which the pupils themselves was given the opportunity to assess when they wanted different school-subject taught. LÄS MER